– Jeg ble positivt overrasket da jeg startet her og fikk vite om mentorordningen, forteller Ingeborg Sandøy. Hun startet nylig som sykepleier hos Stadiontunet, og er en av de første nyansatte som får være en del av mentorprogrammet.
Ingeborg merket fort den positive effekten mentorprogrammet hadde på hennes arbeidshverdag.
– Jeg føler opplæringen på nyansatte er satt mer i system her. I stedet for de tradisjonelle tre vaktene med opplæring før man går i full jobb, fikk jeg her to uker med tett oppfølging og opplæring. I tillegg har jeg en mentor jeg kan gå til og ha samtaler med gjennom hele det første året mitt i ny jobb, forklarer hun.
Stine Myrvoll (t.v.) ble i høst med i mentorordningen.
Synnøve Aune
Føler seg ivaretatt
Målet med mentorprogrammet er å kunne gi en trygg og motiverende opplevelse av å være ny på en arbeidsplass. Avdelingsleder Arne Lomås Hauglid mener mentorprogrammet allerede har gitt store positive ringvirkninger for deres virksomhet.
– Kvaliteten på opplæringen har blitt betydelig forbedret. Vi har en bedre plan for å ta imot de nyansatte, samtidig som de nyansatte får en bedre forståelse og plan for hva de skal lære seg i opplæringsperioden, sier Arne.
– Jeg opplever at trivselen er bedre på jobb nå fordi de ansatte er bedre opplært og vet hva de skal gjøre. De er trygge i rollen sin, legger han til.
En bedre start
En forutsigbar og strukturert oppfølging skal bidra til utvikling, trivsel og mestring, både hos nye medarbeidere og ansatte med lang erfaring. Stine Myrvoll har jobbet på Stadiontunet i 9 år, og i høst ble hun mentor for Ingeborg. Hun ser stor verdi i programmet.
– Den største verdien til mentorprogrammet gir er trygghet. For det første får man en mye bedre start med flere opplæringsvakter som gjør at man blir bedre kjent med arbeidsplass og oppgaver. Jeg tror også det er en stor verdi og trygghet å vite at man har en mentor, en faktisk person man blir ekstra kjent med og som følger deg gjennom hele den første tiden.
Her vil man bli
En mentor er skal være en tillitsperson og faglig veileder, og skal følge den nyansatte opp med jevne mellomrom gjennom samtaler, både alene og i gruppe med andre nyansatte.
Stine gjennomførte et nyopprettet studietilbud for mentorer innen helse- og omsorg ved Nord Universitet våren 2024. Det ser hun stor verdi i.
– Mentorstudiet var veldig nyttig, for vi lærte gode teknikker for å gjennomføre samtaler med de nyansatte. Teknikkene går ut på å sammen finne måter å tenke problemløsning på, og la et godt grunnlag for at jeg skulle bli trygg i den nye rollen, forteller Stine.
Studietilbudet er et av flere ulike kompetansetiltak som testes ut i pilotperioden av programmet. Gode verktøy til bruk i samtaler, og kunnskap om mentorrollen er en viktig forutsetning for at mentorprogrammet skal ha effekt.
I tillegg til samtaler og utvidet opplæring for nyansatte, har mentorene egne nettverk hvor de treffes på tvers av virksomhetene.
– Det føles som arbeidsgiver ønsker å investere i meg og min kompetanse. Jeg tror mentorprogrammet vil ha mye å si for hvor lenge man blir værende på en arbeidsplass, fordi det har mye å si at man føler seg trygg fra første stund. Det får man blant annet gjennom en slik opplæring, mener Ingeborg.
Stine er helt enig.
– Mentorprogrammet gjør at man trives og vil bli i jobben, avslutter hun.
- Mentorprogrammet er planlagt tatt i bruk i hele helse- og omsorgsavdelingen til Bodø kommune fra høsten 2025
- Prosjektet ledes av Kvalitet- og utviklingskontoret
- Det er fire virksomheter som deltar under pilotperioden: Stadiontunet sykehjem og bofellesskap, Miljøtjenesten/Kongens gt.14, Omsorgstjenesten SørØst og Mørkved sykehjem
- Prosjektet er delfinansiert gjennom tilskudd fra Statsforvalteren
- Programmet utvikles og kvalitetssikres gjennom utviklingsnettverk i KS/Jobbvinner