Lønnspolitiskplan

11 Vedlegg 4 - Satsningsområder generelt og kriterier spesielt

Satsingsområdene 

Disse satsingsområdene utarbeides for hvert år og avklares i forberedende møter til de lokale lønnsforhandlingene som gjennomføres i kommunen. Satsingsområder kan eksempelvis være virksomheter, enheter, stillingstyper og andre områder der det oppstår et behov for en vurdering av og en prioritering av lønn som virkemiddel ved de lokale lønnsforhandlingene.

Definisjon nøkkelpersoner kapittel 4 og 5: 

Nøkkelpersoner er ansatte med spisskompetanse innenfor et fagfelt og som det er vanskelig å erstatte på kort sikt. I dette ligger at det har en negativ konsekvens for Bodø kommune at vedkommende slutter. 

Kriterier perioden 2022-2025

Avgjørende kjennetegn som kan bidra til at den enkelte ansatte kan påvirke sin lønn. Kriteriene er utarbeidet for en periode på 4 år. Mindre årlige redigeringer kan forekomme etter drøftinger med tillitsvalgte.

Stillingens kompleksitet, oppgaver og ansvarsnivå, og den enkelte medarbeiders kompetanse, innsats, prestasjoner, og resultatoppnåelse vil i tillegg til markedsmessige forhold kunne være saklig grunnlag for lønnsdifferensiering, og har betydning for lønnsfastsettelsen og videre lønnsutvikling i Bodø kommune. Dette betyr at lønnsdifferensiering både er ønskelig og påkrevd når det kan påvises en relevant forskjell og saklig grunnlag for dette. 

Behovet for at alle arbeidstakere blir rettferdig vurdert, at like tilfeller behandles likt, og at tilhørende prosesser er kjent, skal ivaretas. Dette hensynet er særlig viktig for arbeidstakere som er innplassert i hovedtariffavtalens kapittel 4 siden hele eller store deler av lønnen reguleres sentralt, i motsetning til det som er tilfelle for medarbeidere innplassert i Hovedtariffavtalen kapittel 3 og 5. Hensynet til at like tilfeller behandles likt vil derfor vektlegges i større grad ved forvaltningen av kriteriene for de større yrkesgruppene om er omfattet av lønnskapittel 4.

Det vil ikke være mulig og hensiktsmessig at all lønnsfastsetting og lønnsvurdering i kommunen kun var basert på etterprøvbare/objektive og målbare kriterier. Det vil alltid være slik at ved lønnsfastsetting, gjennomføring av lokale og særskilte forhandlinger, så vil det også ligge til grunn skjønnsmessige vurderinger av både personuavhengige og personavhengige kriterier tilknyttet stillingens krav til formell og reell kompetanse, stillingens kompleksitet, stillingens ansvarsområde, ansvar, innsats, resultatoppnåelse, kompetanse og utøvelse av lederskap og medarbeiderskap m.m. Dette er også innenfor de rammer som partene sentralt har fastsatt gjennom Hovedtariffavtalen og som må følges opp lokalt.

Jf. Kriterier definert i HTA kapittel. 3 – (Vurderingsskjema).

I samsvar med Hovedtariffavtalen foretas det en vurdering av lederlønninger en gang i året. Grunnlaget for vurderingene er ett eller flere av følgende kriterier: 

  • endret ansvarsområde 
  • oppnådde resultater i forhold til virksomhetens mål 
  • utøvelse av lederskap 
  • betydelige organisatoriske endringer 
  • behov for å beholde kvalifisert arbeidskraft 

 

Ved bruk av lederavtalene skal disse gjenspeile kommunens målbilde, tar opp momenter og kriterier både i Hovedtariffavtalen, lønnspolitisk plan, vedtatt HR-strategi og 10-faktorundersøkelsen, noe som igjen vil gi et godt grunnlag for vurdering av lederavlønningen.

Nr. Kriterier Kommunaldirektører - Områdeledere – Virksomhetsledere – 3.4.2/ 3.4.3

1. Endrede ansvarsområder og betydelige organisatoriske endringer 

  1. Ansvarsområdet er permanent utvidet når det gjelder kompleksitet 
  2. Gjennomførte OU-prosjekter som har ført til varige organisatoriske endringer og hvor ansvarsområdet økes 
  3. Behov for å beholde kvalifisert arbeidskraft 
  4. Kompleksitet 
    - Døgndrift (24-7) versus ordinær dagdrift (man-fre) 
    -  Antall ansatte (årsverk ) 
    -  Antall lokasjoner (antall tak)
    - Kompleks faglig sammensetning, flere brukergrupper å ha ansvar for

 

2. Oppnådde resultater i forhold til virksomhetens mål 

  1. Tjenesteresultater (Faglige resultater med hensyn til kvantitet og kvalitet) 
  2. Kultur for nytenking og utvikling (forbedringsarbeid/endringsagenter, kultur for å utvikle dagens oppgaveløsning, arbeidsform, prosesser og utforske teknologiske muligheter, vilje til å prøve og feile) 
  3. Regnskapsresultat - avvik fra budsjett (årsaker, åpenhet, NB! Kvalitet på tjenesten) 
  4. Nærvær- og sykefraværsoppfølging i samsvar med satsingen Friskere tilbake 
  5. Medarbeidertilfredshet
  6.  Brukertilfredshet (ingen standard i dag) 

 

3. Utøvelse av lederskap 

  1. Strategisk og operativt lederskap 
    – Omsetter mål til handling 
    - Tillitsbasert og mestringsorientert 
    - Planlegging, iverksetting, oppfølging av resultat og atferd, styring, støtte, motivering og konkrete og nyttige tilbakemeldinger 
  2. HMS-planlegging 
  3. Gjennomføring av tilstrekkelig interkontroll 
  4. Ivaretagelse av kvalitetssystemet 
  5. Hvordan avvik blir behandlet
    - Forbedringskultur 
    - Avvik meldes, lukkes raskt, normaltilstand gjenopprettes og gjentagelse forhindres ved iverksetting av påkrevde tiltak 
  6. Etterlevelse av verdier (KOR) og etiske retningslinjer 
  7. Medarbeiderskap (medansvar, plikt, oppfølging, dialog, rolleklarhet/forventningsavklaring) 
  8. Omdømmebygging (positiv omtale utad, engasjement nasjonalt, selger) 

Felles kriterier lønnskapittel 4 og 5 (Vurderingsskjema) 

Det presiseres at hensynet til at like tilfeller behandles likt vil vektlegges i større grad ved forvaltningen av kriteriene for de større yrkesgruppene om er omfattet av lønnskapittel 4. 

En individuell vurdering av ansatte i forhold til lønn vil basere på følgende elementer: (Deles inn i tre hovedområder) 

1. Personuavhengige momenter – Lønnskapittel 4 og 5: 

- Stillingens krav til formell og reell kompetanse 

- Stillingens kompleksitet 

- Stillingens ansvarsområde 

Kriterier definert i Hovedtariffavtalen kapittel. 5 (Vurderingsskjema) 

1. Personuavhengige områder 

  1. Stillingens krav til formell og reell kompetanse
  2. Stillingens kompleksitet 
  3. Stillingens ansvarsområde 

 

2. Personavhengige momenter 

  1. Kompetanse - relevant videreutdanning som er gjennomført siden siste forhandling 
  2. Ansvar 
  3. Innsats 
  4. Resultatoppnåelse 
  5. Behov for å rekruttere / beholde arbeidstakere, herunder; 
  6. Markedsutsatte stillinger
  7. Nøkkelpersoner

2. Personavhengige momenter - den enkelte ansatte – Lønnskapittel 4 og 5: 

Resultatoppnåelse

Bidra til: 

- oppnådde resultater på bakgrunn av målsettinger fastsatt i årlig utviklingssamtale i forhold til personlig avtalte mål og /eller i forhold til virksomhetens mål. 

- å utvikle virksomheten 

– være nytenkende 

- viser initiativ og engasjement i forhold til prioriterte satsningsområder 

- skape kvalitet i tjenesten 

- initiativ og gjennomføringsevne 

Ansvar

Bidra til:

 - endringsvilje og være løsningsorientert 

- et godt arbeidsmiljø og positive holdninger til arbeidet og kollegaer

- å heve virksomhetens omdømme 

Innsats

Bidra til:

 - brukerorientering 

- utvikling av gode arbeidsmiljø 

- effektivitet på arbeidsplassen 

- veiledning av kollegaer 

- kunnskapsdeling og nettverksbygging 

- samhandling

- tverrfaglighet 

- drivkraft i endrings/utviklingsprosesser

Kompetanse

- vilje og evne til utvikling i tråd med virksomhetens behov. 

- kompetanse som er viktig å beholde

3. Markedsutsatte kriterier 

  • Stillinger som det er vanskelig å rekruttere til. 
  • Stillinger med stor turnover.