Hvorfor bruker Bodø kommune sosiale medier:
Bodø kommune er på sosiale medier for å øke kunnskapen til målgruppen (innbyggere, folk med interesse i Bodø kommune) om hva som rører seg i kommunen. Vi skal inspirere dem til å delta og engasjere seg i byutviklingen, opplyse dem om viktige arrangementer og kunngjøringer.
Gjennom tilstedeværelse på sosiale medier skal vi bygge tillitt blant våre innbyggere, og vise at Bodø kommune er en fremtidsrettet og attraktiv by.
Innholdet vi deler på sosiale medier skal være underholdene, gi økt kunnskap og inspirere. Vi skal alltid ha mottakeren i fokus, og være folkelig og imøtekommende. Dette bidrar til økt tillitt og et mer positivt omdømme for kommunen.
Vi skal være tilgjengelige, og møte målgruppen får på deres premisser. Vi skal skape verdi, både for oss som kommune, og for målgruppen. Ved å være relevante i innholdet vi deler, kan vi løfte frem kommunens tilbud og tjenester på en måte som gir mening for målgruppen, og som inviterer til dialog.
Hvordan fungerer sosiale medier:
Sosiale medier er i konstant utvikling, og det som fungerer i dag kan være utdatert i morgen. Vi må etterstrebe og holde oss aktuelle med det tidsbildet vi lever i, men skal ikke holde tritt med alle trender som til enhver tid foregår.
Vårt hovedfokus er å dele innhold som gir verdi for mottakeren. Det kan være innhold som informerer, engasjerer eller treffer følelser hos dem. For at innholdet vi produserer skal være relevant, må vi holde et øye med verden rundt oss, og hvordan andre kommuniserer i sosiale medier.
Sosiale medier er først og fremst for sosial kontakt. Kanalene inviterer til dialog, samhandling og underholdning, og disse kravene må vi rette oss etter. Ved å være folkelige, og å snakke til «folk flest», kan vi gi relevant og viktig informasjon til vår målgruppe, og samtidig underholde og kommunisere med dem.