Retningslinjer for sosiale medier

Bodø kommune har retningslinjer for bruk av sosiale medier. Disse gjelder for ansatte som bruker sosiale medier på vegne av kommunen - og for alle ansatte som privatpersoner.

Etisk ansvar

Bodø kommunes etiske retningslinjer gjelder også når man opptrer i sosiale medier, både gjennom jobb og i privat bruk. Alle ansatte og folkevalgte er kommunens ambassadører. 

Som arbeidsgiver og kommune ønsker vi selvsagt at ansatte og folkevalgte som er aktive på sosiale medier også er gode representanter for kommunen. Hver enkelt har derfor et selvstendig ansvar for å bidra til at kommunens tillit og omdømme blir ivaretatt, også i sosiale kanaler. Som ambassadør for kommunen blir det forventet at du bruker sunn fornuft og folkeskikk når du bruker sosiale medier - både i og utenfor arbeidstid.

Taushetsplikt, personvern, ytringsfrihet, lojalitet og andre lover og regler du forholder deg til i jobben din gjelder også i sosiale medier.

Ekstern kommunikasjon

Sosiale medier skal ikke erstatte kommunens nettsider som hovedkanalen for informasjon. Det kan være et verktøy for innbyggerdialog, få råd og innspill, svare på spørsmål og spre informasjon.

Sosiale medier passer først og fremst til dialog og samhandling, og ikke kun informasjon ut.

Den enkelte virksomhet står fritt til selv å opprette grupper for intern kommunikasjon. Her bør kommunens egne systemer, eks. Teams, benyttes.