Faktura og inkasso

Skal du sende en faktura til Bodø kommune? Har du mottatt en faktura eller et inkassovarsel fra oss? Her får du informasjon som hjelper deg.

Slik sender du faktura til Bodø kommune

Elektronisk faktura

Alle fakturaer til Bodø kommune skal sendes elektronisk i standardformatet EHF. Vår elektroniske adresse er 972418013.

Privatpersoner eller andre som ikke kan sende EHF-faktura, kan sende fakturaen i pdf-format på e-post til faktura@bodo.kommune.no.

Fakturareferanse og dokumentasjon

Fakturaer skal merkes med fakturareferanse som består av bokstavene ID etterfulgt av et firesifret ansvarsnummer (eksempel: ID1234).

Merk: ingen mellomrom mellom ID og tallene, og ingen andre opplysninger i dette feltet på fakturaen.

Fakturareferansen skal oppgis av bestiller i Bodø kommune. Bestillers navn oppgis i annet felt på linjenivå.

Det skal klart framgå av fakturaen, eventuelt vedlegg til fakturaen, hva det betales for. 

Slik mottar du faktura fra Bodø kommune

Bodø kommune sender primært ut faktura digitalt. Det betyr at faktura kan mottas som avtalegiro, e-faktura, Vipps regning, i din digitale postboks (Digipost eller eBoks) eller som vedlegg i en e-post. 

Hvis digital faktura ikke er mulig, blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.

Har du mottatt sak om inkasso fra Bodø kommune?

I vår selvbetjeningsportal for inkasso kan du:

  • se saken
  • komme i kontakt med saksbehandler 
  • søke nedbetalingsavtale eller utsettelse
  • se saldo for dine inkassokrav
  • finne konto- og KID-nummer
  • klage (registrere innsigelse)

Logg på: Selvbetjeningsportal – inkasso

Dersom du ikke har inkassosak hos oss, kommer du ikke inn i portalen.

Hvis du av ulike grunner ikke kan logge deg inn i selvbetjeningsportalen, kan du sende oss en e-post: inkasso@bodo.kommune.no.

Kontonummer inkasso

Kontonummer til Bodø kommune
Kontonummer Betaling fra utenlandsk bank
4509 30 01358 SWIFT/BIC: SNOWN022
IBAN: NO NO3145093001358

Ta kontakt

Vi oppfordrer alle som har betalingsproblemer for sine forpliktelser til kommunen om å ta kontakt så raskt som mulig. Da kan vi sammen finne en løsning. Ta kontakt via selvbetjeningsportalen eller ring oss, se kontaktinformasjon nederst på siden.

Vi kan ta pant i dine eiendeler

Kommuner kan ta pant i eiendeler når regninger ikke betales. Panteretten er bestemt i lov, og kalles “lovbestemt pant”.

Lovbestemt pant oppstår uten at det behøves avtale mellom partene (kontraktspant) eller at det besluttes av offentlig myndighet (utleggspant).

Kommunale eiendomsgebyr har lovbestemt pant i eiendom.

Parkeringsgebyr har lovbestemt pant i kjøretøy.