Bokollektivet Gamle Riksvei 18
Bokollektiv for voksne og eldre i et trygt og trivelig miljø.
Kollektivet er lokalisert i 2., 3.etg og 4. etg i Gamle Riksvei 18. Det er til sammen 41 hybler. I hver etasje er det felles kjøkken og oppholdsrom. Kollektivet gir i tillegg hjemmetjenester til beboere i 5.-7.etg.
Kollektivet er heldøgns bemannet og gir tjenester etter vedtak fra Tildelingskontoret. Det er Tildelingskontoret som prioriterer til bolig i kollektivet.
Kollektivet i Gamle Riksvei 18 er organisert under Stadiontunet sykehjem og bofellesskap.
Vi har sykepleiere, helsefagarbeidere, avdelingsassistenter og pleiemedarbeidere. Vi har også lærlinger, og i perioder studenter og elever i praksis. Vi har fokus på hverdagsmestring, og at beboerne får brukt egne ressurser så langt det er mulig. Vi bidrar med støtte, veiledning og motivasjon for at beboerne kan mestre daglige gjøremål best mulig selv. Vi ønsker et godt samarbeid med pårørende. Alle er velkomne til å bidra med trivselstiltak. Alle beboerne får oppnevnt en primærkontakt. Primærkontakten skal bidra til stabil og trygg kontakt, samarbeid og kontinuitet til den enkelt beboer. Vi har samarbeid med frisør, fotpleie og frivillige. Røde kors kommer på besøk hver 14. dag og har ulike aktiviteter som for eksempel quiz, bingo, lette fysiske øvelser med mer. På fine dager kan vi finne på å ta grillen med i hagen på Stadiontunet eller Bodøsjøen. Vi tar gjerne et kafebesøk også. Mandagskafe i 7.etasje Kantina i Stadiontunet sykehjem benyttes gjerne til kafe/lunsjbesøk. Vi får også invitasjon til å delta på aktiviteter og konserter på Stadiontunet sykehjem. Felles måltider i kollektivet. Kompetanse
Å bo i kollektivet
Aktiviteter
Ved kommunale institusjoner og bofelleskap moderniseres pasient- og ansattevarslingsanleggene. De nye anleggene legger til rette for individuelle tilpasninger basert på den enkelte pasient/brukers behov. Det finnes to ulike typer anlegg fra to ulike leverandører, henholdsvis Sensio AS og Hepro AS. For nærmere informasjon Anleggene sender varsel til personalet ved ulike hendelser. Både pasient/bruker og personalet kan tilkalle hjelp via ulik sensorikk, og varslene går til personalets smarttelefoner. Personalet behandler varslene, og gir pasient/bruker nødvendig bistand. Institusjoner og bofelleskap med moderniserte anlegg informerer om dette ved innflytting. Alle pasienter/beboere kartlegges for å se hvilke behov vedkommende har og hvilken funksjonalitet på anleggene som kan dekket dette behovet. Den mest vanlige funksjonaliteten er beboer alarm i form av armbånd og RoomMate i form av sensor montert på vegg. For informasjon om funksjonalitet ta kontakt med personalet. Aktiv funksjonalitet er dokumentert i tiltaksplanen til den enkelte pasient/beboer. Tiltaksplanen ligger i den elektroniske pasientjournalen til den enkelte pasient/beboer.Pasient- og ansattevarsling
Hvordan fungerer anleggene?
Hvordan vet jeg om institusjonen/bofelleskapet jeg bor i har nytt anlegg?
Hvordan får jeg vite hvilken funksjonalitet jeg eller den jeg er pårørende til har?