Tema

  • FLYTTE

    Anbefalt basismønster - Det trygge huset

    Det trygge huset

     

     

     

     

     

     

    Be barnet velger figurer for de i familien som er kommet til huset og de de har blitt kjent med der, plassere dem.  Figurene legges til og flyttes når det er aktuelt i løpet av samtalen

    Barnet kan plasserer huskort, byggeklosser eller lignende for å vise hvor de er kommet fra og hvilke andre steder er viktig for dem.

    Aktuelle tema å snakke om:  

    • Hvem de er
    • Hvordan de opplevd det å komme hit
    • Hvordan de har det nå
    • Om de kjenner seg trygg
    • Hvor de har kommet fra
    • Hvem de her flyttet fra
    • Dem de tenker på / savne

 

  • FAMILIE

    Anbefalt basismønster - Generasjonslinjene 

    Generasjon

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Hjelpe barna å sette opp et familiekart med figurer som plasseres i henhold til generasjonene.

    Med større familier velger figurer som de kjenner mest og de med innflytelse.

    Samtale temaer:

    • Hvordan de har det som familie
    • Hvem kjenner til deres situasjon nå
    • Hvem de kan gå til for støtte og trøst
    • Hvem gjøre det vanskelig for dem – hvordan
    • Hvem er enig med hverandre
    • Hvem ligne på hvem – hvordan

 

  • VIKTIGE PERSONER I LIVET MITT

    Viktige personer i livet mitt

    Anbefalt basismønster - Sekskantene eller nettverkskartet

    SekskantNettverk

     

    Med yngre barn snakke om hva det betyr med nærhet og avstand i relasjoner. Be barna plassere seg selv i midten og de plassere figurer for de viktige personer rundt seg. 

    Snakk om hvordan de kjenner de enkelte, hva de betyr for dem, hva de gjør sammen også videre.  

    • Er det noen de savner? 
    • Hvem forstår dem, trøste dem?

     

    Snakk om hvordan de andre kjenner hverandre, hvordan de går overens. Hør også om de som skaper vansker og om de er redd.  

    • Hvor skal de stå?
    • Hvordan er det for dem å se figurene plassert?  
    • Er det noe de ønske annerledes?   

     

    Med nettverkskartet kan hvert segment få navn for en sammenheng, skole, hjem, nabolag også videre.

 

  • FØLELSER

    Anbefalt basismønster – Fargesirkelen, alternativt - Temaskala

     

    FargesirkelSkala

     

    Krisesituasjoner kan føre til en kaotisk blanding av følelser og tanker, og det er godt for barn å få hjelp til å få begreper på det de opplever og rydde opp i hva som er hva. Framgangsmåte vil variere med barnets alder og karakter men det kan være nyttig å høre først hva det forstår av de ulike begreper og forklare de som de er usikker på.

    Fargesirkelen har 8 segmenter og hver kan får et navnelapp for en følelse.  Barnas figur står i midten og flyttes lengre ut for å vise om hva de kjente på og hvor intens det var opplevd i en enkelt situasjon, eller på generell basis.

    Vanlige negative følelser er: 

    • savn
    • redsel
    • tristhet
    • sinne
    • angst
    • skam
    • irritasjon
    • tomhet.  

     

    Positive følelser er:

    • glede
    • stolthet
    • kjærlighet
    • iver
    • trygghet
    • fornøyd
    • engasjement

     

    Vanskelige kroppslige følelser kan være:

    • smerte
    • tunghet
    • skjelve
    • hjertebank
    • kvalme
    • tretthet
    • stress

     

    Gode kroppslige følelser kan være:

    • ro
    • energisk
    • våkenhet
    • varme
    • friskhet
    • harmoni

 

  • BARNEHAGE OG SKOLE

    Blanke ark

    Blanke ark

     

    Barna tar fram sin figur og velger en figur for sin en lærer.

    Spør om deres kjennskap til læreren og om hva læren behøve å vite om dem. 

    Snakk om hva de trenger å vite og hvilke ting det er best å holde for seg selv.

    Tegn en stor firkant som er klasserommet.  Be barnet velge figurer for sine klassekamerater og plassere dem i klassen.  Snakk om hvem de er, om hvordan de har det sammen. 

    Er det grupper i klassen? 

    Hva betyr det for dem?     

 

  • MINE HJEM

    Blanke ark sammen med huskortene.

    Blanke arkHus

     

    Be barnet å plassere husene på arket for hjemmet deres. 

    Spørr om hvordan det er i deres hjem, hvor lenge de har bodde der, om de kjenner seg trygg.

    Plassere hus for de andre hjem / hus som er viktig for dem og plassere figurer for dem som bor der. 

    Snakk om hvordan de har det der; 

    • om usikkerhet
    • trygghet og trøst 

     

    Er det noen steder de er redd?               

 

  • FRITID

    Basismønster 4-felt ark

    Felt

     

    Snakk med barnet om hva de like å gjøre i fritiden. Skriv en liste over deres aktiviteter.                                                         

    Be barnet om å plassere deres figur på firefelts arket for å vise om deres fritid er lik eller anmeldes enn før, og om det er bedre elle verre.

    Snakk om hvordan det kan være best mulig i deres nåværende situasjon og fremover.

 

  • FREMTID

    Blanke ark

    Blanke ark

     

    Tegne en tidslinje på et lang papirark og markere nå og tidspunkter fremover.

    Be barnet plassere sin figur på ulike tider eventuelt sammen med andres figurer. 

    Spør om deres tanker om hvordan det blir for dem og familien, hva de ønsker og hva de er bekymret for. 

    Hva vil gjøre at det går bra fremover?

 

  • ANDRE AKTUELLE TEMAER

    Om møte med faren, før og etter. 

    Samtaler med barneverntjenesten.

    Avhør og ventetid.

    Hvordan starte og avslutte samtalen.

    Alderen til barna.