GNR/BNR

Nøyaktig adresse for eiendommen det søkes for

Tiltakshaver

• Hus eller hytteeier
  • Adressen skal være hjemmeadressen

Ansvarlig søker

• Den som står faglig ansvarlig for at anlegget kommer i forsvarlig stand
  • Vanligvis rådgivende ingeniører, entreprenør eller rørleggerfirma
  • Ansvarlig søker skal godkjennes av bygningsmyndighetene

Hva gjelder søknaden?

• Nybygg
    • Med vannklosett
    • Uten vannklosett

• Eksisterende bygg
    • Med vannklosett
    • Uten vannklosett
    • Innlagt vann fra før.

• Om vannklosett ikke skal legges inn må det gis en kort beskrivelse av privetløsning, for eksempel utedo, biologisk toalett etc.

Andre opplysninger

• Dersom det finnes kommunalt avløpsnett i området, beskriv kort hvorfor bygningen ikke ønskes tilknyttet dette. *Vanligvis kan kommunen pålegge tilknytning til kommunal ledning, hvis man ikke ønsker tilknytning til denne bør man ha en god begrunnelse.

Bruk av bygg/størrelse på utslipp

• Type bolig:
    • Bolig, hytte, grendehus, butikk, kafe, hotell etc.
    • Antall PE: Relateres til antall leiligheter, antall sitteplasser, antall ansatte, sengeplasser etc.
  • Beskrivelse:
    • Nærmere beskrivelse om størrelsen på utslipp; for eksempel om bygget benyttes daglig, i helger, ferier eller kun sporadisk.

Type utslipp og nødvendig informasjon om valgt alternativ

• Slamavskiller og infiltrasjon
    • infiltrasjon i grunnen vil normalt være den beste avløpsløsningen for bolig- og fritidsbebyggelse, og bør alltid velges der forutsetningene for infiltrasjon er oppfylt, dvs.:
      • Områder med infiltrerbare løsmasser. Områdets egnethet må dokumenteres med jordprøver, minst 1 prøve fra 2 prøvehull på infiltrasjonsområdet.
  • Slamavskiller og sandfiltergrøft
    • Sandfilter består av kunstig oppbygd filer av sand hvor slamavskilt avløpsvann renses i filteret før det ledes til tilfredsstillende resipient. Slik resipient kan være sjø eller vassdrag med vannføring hele året.
    • Avløpsløsningen kan benyttes der hvor utslipp av næringssalter er av mindre betydning. Sandprøve skal dokumentere sandens egnethet.
    • Slamavskiller med utslipp til sjø
      • Slamavskilleren skal ha to eller flere kamre beregnet for utskilling av flytende og sedimenterbare stoffer i avløpsvannet
      • Benyttes kun der utslipp ledes til en god sjøresipient, og der hvor utslipp ikke medfører ulemper.
  • Avgiftsfritt klosett med gråvannsløsning
    • Aktuelle toalettløsninger:
      • Vannbesparende klosett med tett oppsamlingstank
      • Biologisk klosett; oppsamling og biologisk nedbryting av avføring, toalettpapir og eventuell organisk kjøkkenavfall
    • Gråvannsløsning:
      • Filterposekum som slamavskiller
      • Kompakte filterløsninger
      • Korte infiltrasjonsgrøfter
      • Infiltrasjon av gråvann i myr
    • Vannbesparende klosett med tett tank:
      • Egner seg godt der man kan komme til med slamtømmebil
      • Store anlegg med stor belastning fører til hyppig tømming, egner seg derfor best for hytter og fritidsbebyggelse
      • Minirenseanlegg
        • Egner seg der resipienten er ferskvann, og der utslipp av næringssalter kan få betydning.
        • Minirenseanlegg skal være typegodkjent og det skal foreligge serviceavtaler.
        • Opplysninger om resipienten (bekk, elv, innsjø, hav, myr eller annen vannkilde) skal inngå i søknaden.

Vedlegg til søknaden

• Kart som viser bygning, eiendomsgrenser, renseanlegg, ledningstrase, vei, vassdrag, nærliggende bebyggelse og drikkevannskilder
  • Kornfordelingsanalyse: Viser om området egner seg for eventuelt infiltrasjon eller sandfilteranlegg
  • Tillatelse fra evt. grunneier til å plasserer anleggsdeler på hans område
  • Tillatelse til påkobling på eksisterende felles avløpsanlegg
  • Oversikt over alle som er tilkoblet fellesanlegg
  • De som skal stå for planlegging, bygging og kontroll av anlegget må tilfredsstille kravene i Plan- og Bygningsloven. Det må derfor søkes om ansvarsrett for alle involverte.