Fysioterapi

Tjenesten har som målsetning å arbeide for å bedre og vedlikeholde funksjonsevnen og livskvaliteten hos mennesker med sykdom eller funksjonsnedsettelse på grunn av skade, sykdom eller alder.

Vi jobber sammen med bruker for å finne gode tiltak og løsninger for den enkelte. Vi ønsker å bidra til at våre brukere blir best mulig i stand til å mestre hverdagen utfra egne premisser.

Fysioterapeutene kan bidra med:

• Ivareta størst mulig grad av selvstendighet og funksjon
  • Forebygge komplikasjoner som følge av immobilitet
  • Forebygge og lindre smerte og andre symptomer
  • Bidra til bedret kroppskontakt
  • Fremme fysisk og psykisk velvære
  • Bistå i måloppnåelse for oppholdet
  • Behov for kartlegging av fysisk funksjon (balanse, fallrisiko, fysisk kapasitet, bevegelsesanalyse)
  • Behov for funksjonstrening (bedre fysisk funksjon)
  • Behov for veiledning/opplæring for pasient og personalet
  • Behov for å vurdere/tilpasse hjelpemidler/behandlingshjelpemidler

Fysioterapeutene bistår Bølgen, Mellombølgen og Kortbølgen.

Ergoterapi

Ergoterapeuter arbeider med personer som opplever at sykdom, funksjonsnedsettelse eller miljøfaktorer påvirker mestring av daglige aktiviteter eller gjøremål. Ergoterapeuter tar utgangspunkt i hva som er viktig for den enkelte brukeren og bidrar til en trygg overgang fra institusjon til eget hjem.

Ergoterapeutene kan bidra med:

• Kartlegging av funksjonsnivå
  • Kartlegging av kognitiv funksjon
  • Trene utførelse av daglige gjøre
  • Tilrettelegging av omgivelsene i bolig
  • Bistand til å søke på, samt opplæring i bruk av tekniske hjelpemidler
  • Ved behov, oppfølging den første tiden etter bruker er kommet hjem til egen bolig

Ergoterapeutene bistår Bølgen, Mellombølgen og Kortbølgen.

​Henvisning til tjenesten

Personalet på avdelingen gjør en vurdering om pasienten har behov for ergo- og/eller fysioterapitjeneste, og sender henvisning ved behov.