Mandag 4. november kom snøen for alvor til Bodø.

- Ved snøfallet mandag kom det en del tung og våt snø som medførte en del utfordringer for brøytemannskapene, sier Bjørn-Inge Ingvaldsen, Drifts og produksjonssjef i Bodø kommune.

- Vi valgte å prioritere utkantene med Mørkved på dagtid. Deretter kalte vi ut hele styrken på kvelden fordi trafikken og parkerte biler skaper større utfordringer for oss på dagtid, sier han videre.

Brøyteberedskap

Bodø kommunes brøyteberedskap for årets sesong startet natt til mandag 4. november.

- Denne datoen setter vi allerede før sommeren, fordi vi skal ha planlagt både redskap og personell i god tid, sier Bjørn-Inge Ingvaldsen, Drifts og produksjonssjef i Bodø kommune.

Han sier videre at det ble gjennomført et status-brøyte-møte fredag den 1. november der alt av utstyr og mannskap ble meldt klart.

Kravene til brøyting

Ingvaldsen opplyser om kommunens krav til brøyting:

- Det er 10 cm tørr snø og 5 cm våt snø på hovedveier, og 8 cm våt snø og 15 cm tørr snø på adkomstveier, samt 5 cm på skoleveier og 2 cm på prioriterte sykkelveier.

Snø i innkjørsler

Bodø kommune har i dag mottatt flere meldinger angående mandagens snøfall og brøytingen. Flere av meldingene går ut på snø i innkjørsler.

- Vi er klar over at snø kan legge seg i innkjørsler, men vi prøver etter beste evne å unngå dette. For at vi skal få gjort jobben, må vi ha ett visst tempo i brøytingen. Dette for at flest mulige av innbyggerne i Bodø skal få brøytet sine veier, sier Bjørn-Inge Ingvaldsen.

Kontakt:

Bjørn-Inge Ingvaldsen, Drifts og produksjonssjef, tlf: 971 73 032