Tekniske tjenester
Teknisk avdeling (TA) har i 2019 vært igjennom en omorganiseringsprosess. Resultatet er en organisasjon som går fra seks til fire kontor; Bygg og miljø, Byutvikling, Byteknikk, og Vann og Avløp. TA er viktig for by- og næringsutvikling som eksempelvis arealbruk, byggesaker, infrastruktur, drift av vei og idrettsanlegg, karttjenester, vann- og avløpsprosjekter, mobilitetsløsninger, mm.. For å nå de utviklingsmål som kommunene setter seg er det viktig med gode og stabile fagmiljø med nok ressurser.
Avdelingen har i 2019 levert godt på både kvalitetsmål og økonomiske mål.
Økonomi
Avdelingens regnskap for 2019 viser et samlet mindreforbruk på 1,7 mill. Avviket fra budsjettet fordeler seg på:
- 4,4 mill mindreforbruk på driften
- 2,7 mill merforbruk på selvkostområdene med 100% selvkost
Avviket totalt sett mot budsjett er på 2,0% og skyldes i hovedsak:
- Høyere parkeringsinntekter enn budsjettert (vanskelig forutsigbarhet grunnet byggeaktivitet i sentrum)
- Byplan bidro med 0,6 mill. som følge av forskuttering av konsekvensutredning fra Avinor
- Redusert aktivitet ved gartneriet har gitt effektiviseringsgevinster
- 0,6 mill. kostnader relatert 2019 for MS Helligværs verkstedopphold ble ved en feil ikke belastet 2019
- Bruk av veivedlikeholdsfond første halvår som følge av estimert dyrere vinterdrift. Estimat for andre halvår noe overestimert og bidrar til positivt avvik.
Personal
Ved utgangen av 2019 hadde avdelingen 206 faste årsverk og er en avdeling med komplekse og sammensatte oppgaver. I en kommune i vekst og kontinuerlig utvikling oppstår det fort utfordrende personalsituasjoner på enkelte områder da det er behov for nøkkelkompetanse, bla. innenfor plan, jus, kommunikasjon og digital utvikling. Dette gjelder også sårbarhetsutfordringer ift. sykdom og ferieavvikling. I 2019 hadde avdelingen et sykefravær på 4,97% som er nedgang fra 7,64% i 2018. Dette er betraktelig lavere enn avdelingens mål på 6,8%. Avdelingen har i 2019 vært igjennom første fase i en omorganiseringsprosess som har resultert i en reduksjon av antall kontorer fra 6 til 4. Dette vil bidra til å bygge opp og videreutvikle fagmiljø som gjør avdelingen til en attraktivt og utviklende arbeidsplass. Prosessen med omorganisering vil fortsette i 2020.
Mål og resultater
Kompleksiteten og volumenet av tjenester som leveres i Teknisk avdeling reflekteres også gjennom statistikken av antall henvendelser til Bodø Kommune som viser at omtrent halvparten er relatert tekniske tjenester. Avdelingen prosjekterer og gjennomfører flere prosjekter innenfor vei, vann og avløp som bidrar til framtidsrettet byutvikling med fokus på miljø og trafikksikkerhet - Herunder også Bypakke Bodø hvor hovedfokus er kollektivtransport, gang/sykkel, og trafikksikkerhet.
For avdelingen er det viktig å tilrettelegge for borgermedvirkning og har en stor utadrettet virksomhet. Det arrangeres åpne folkemøter om bl.a. planer som er under utarbeiding, foredrag om byutviklingen og Ny by-ny flyplass-prosjektet. I 2018 var et år med betydelige begivenheter innenfor byutvikling hvor Teknisk avdeling har hatt en sentral rolle. ISOCARP-konferansen ble avholdt i Bodø hvor byplanleggere fra hele verden var samlet og Teknisk avdeling deltok med betydelige ressurser inn i planlegging og gjennomføring av konferansen. Bodø ble også kåret til «Årets Sentrum 2018» av Norsk sentrumsforening der juryen framhever bl.a. «byen har tatt tydelige og modige grep i sin sentrumsutvikling, har arbeidet strategisk og langsiktig og har inkludert mange aktører og har gjennomført omfattende planlegging med samarbeid som bærende suksessfaktor». Teknisk avdeling har jobbet mye med forutsigbar og rask saksbehandling, dette til tross for fortsatt høy saksmengde som følge av stor byggeaktivitet i kommunen. Tilsyn og ulovlighetsoppfølging har vært ett område som har hatt økende oppmerksomhet og er ressurskrevende. Arbeidet med implementeringen av eByggesak fortsetter, noe som ved ferdigstillelse vil gi effektiviseringsgevinster. Ansvaret for karttjenestene som leveres til kommunens befolkning er en del av Teknisk avdelings ansvarsområde. Statistikk fra kommunens nettside viser at disse tjenestene er blant de mest etterspurte både blant virksomheter og private brukere. Vi ser en stadig økning i etterspørsel av geografisk informasjon som TA tilrettelegger for. Gjennom vannleveranser er TA å anse som stor næringsmiddelleverandør til kommunens innbyggere. Dette krever høy beredskap og kompetanse innenfor fagmiljøet vann og avløp (VA). Avdelingen prosjekterer og gjennomfører flere prosjekter innenfor vei, vann og avløp som bidrar til framtidsrettet byutvikling med fokus på miljø og trafikksikkerhet - Herunder også Bypakke Bodø hvor hovedfokus er kollektivtransport, gang/sykkel, og trafikksikkerhet. Kompleksiteten og volumenet av tjenester som leveres i Teknisk avdelingen reflekteres også gjennom statistikken av antall henvendelser til Bodø Kommune som viser at omtrent halvparten er relatert tekniske tjenester. Miljø og naturressurser ivaretas av TA gjennom rådgivning, informasjon og saksbehandling i forurensningssaker. Herunder kan spesielt forurenset grunn, nedgravde oljetanker, luftkvalitet og forsøpling nevnes. I 2018 ble rutiner forbedret og arbeid intensivert for å sørge for bedre kontroll på massehåndtering av både rene og forurensede masser, samt utfasing av fyring med mineralolje ved private eiendommer. Parkarealer, nærmiljøanlegg og lekeplasser i Bodø får en stadig større betydning som møteplass når byen vokser. Teknisk avdeling utvikler og drifter tilgjengelige, gode og attraktive uterom der folk kan møtes, og som inviterer til uorganisert aktivitet. Utvikling og drift av kommunale anlegg er framtidsrettet med utgangspunkt i nasjonale føringer som tydeliggjør viktigheten av tilrettelegging av nærmiljøanlegg som tiltrekker seg en større andel av befolkningen, uavhengig av alder, kjønn, etnisitet eller funksjonsevne. Som ansvarlig for det kommunale veisystemet med tilhørende installasjoner leverer avdelingen tjenester som brøyting, strøing og feiing til 100 kommunale lokasjoner og drifter anlegg organisert under OK-avdelingen (eks. skiløyper, anlegg på Bestemorenga, ol.). Mot slutten av 2018 var det nødvendig med en betydelig påkostning av gatelys grunnet lang tid med etterslep, for å heve sikkerhetsnivået og unngå mørke gater. Investeringstiltak i avansert utstyr som er tilrettelagt for smart arkitektur, samt tilrettelegging for innbyggere bidrar i prosessene for å oppnå kommunens overordnede mål; Motor i Nord, Smart og Grønn, Mennesket i sentrum. Effekten av fokuset på gode tjenesteleveranser i avdelingen gjenspeiles også i Kommunebarometeret hvor plasseringen har vært tydelig positiv i 2017 for både saksbehandlingstid og tjenester innenfor VA-segmentet. Saksbehandlingstid bedret plasseringen på barometeret med 117 plasser. Kommunebarometeret for 2018 vil foreligge på vårparten 2019.Les mer om mål og resultater