Det gode liv i Bodø har i september fokus på mat. Matvaner har mye å si for god tannhelse, i tillegg til tannpuss morgen og kveld.

Derfor spør vi elever ved Bodin videregående skole:

Hva har du i matpakken?

- Jeg har har med meg en brødskive (grovbrød) med salami... jeg rakk ikke mer fordi jeg sov litt lenge i dag, sier Sina Jørgensen som går VG1 Studiespesialisering.

Hun har også med seg hjemmelaget ripssaft - men på klasserommet har hun en flaske vann.

Michelle Angelica Øyulvstad går VG2 Informasjonsteknologi har denne dagen vært i den sukkerfrie kantina på skolen og kjøpt seg en grov baguett og en sukkerfri iskaffe. Skolekantinen selger også blant annet varme måltider, salat og smoothier.

- Jeg har også en flaske vann på klasserommet. I min klasse har vi i tillegg vannkoker, slik at det blir litt te og kaffe også i løpet av dagen, forteller Michelle.

Begge jentene vet hvor viktig kosthold er for tennene, og både drikker og spiser sunt på hverdagene. Godteri og brus er forbeholdt lørdager og bursdager. Dette mener de foreldre bør lære ungene sine fra de er små.

- Foreldre bør når de får unger, lære ungene at brus og godteri kun hører til på lørdager slik at det blir helgevaner, sier Sina og Michelle.

Begge jentene har en flaske vann på skolen og drikker vann til middag.

Sina  var nylig hos tannlegen. Der ble nettopp kosthold et tema. Hun vet derfor godt at saft og annen drikke enn vann kun bør drikkes til mat. Dette for å minimere potensiell syreskade på tennene.

For dyrt med fisk og annen sunn mat

Michelle unngår ikke bare brus midt i uken. Hun holder seg også borte fra syrlig mat.

- Jeg har emaljeskader fra medisinbruk da jeg var yngre. Jeg var også allergisk mot sitrus, slik at det har blitt en vane å unngå. Det blir litt brus, men sist jeg drakk brus var i begynnelsen av august da jeg hadde bursdag, forteller hun.

Sina drakk brus sist lørdag. Men energidrikk drikker ingen av dem.

Mens Sina bor hjemme, bor Michelle på hybel. Kostholdet hennes styres i hovedsak etter pengeboka. Michelle oppdaget nemlig fort at sunn mat er dyrt.

- Jeg lager mye lettvint mat som pasta og kjøttdeig  - og så sniker jeg meg til tante eller hjem når de har fisk. Jeg liker fisk, men det er så dyrt, sier hun.

Bærekraft i praksis

Den offentlige tannhelsetjenesten jobber for å forebygge tannproblemer hos barn og unge. Noe som går hånd i hånd med FNs bærekraftmål.

De løftes derfor fram av Det Gode Liv i Bodø for å vise vei til alle som bor i Bodø om hvordan ta et felles tak for en felles fremtid.

tannhelse

Stadig flere får syreskader

Uheldige matpakkevaner og kostholdet generelt kan føre til syreskader på tennene - skader som er krevende og kostbart å reparere.

- Vi ser at syreskader på tennene er et økende problem. For flere barn begynner det allerede ved 3-årsalder. Selv om man velger energidrikk, saft eller brus uten sukker, gir det fortsatt
syreskader på tennene. Drikk mindre slike drikker - og drikk vann som tørstedrikk. Inntak av syreholdig drikke bør begrenses i størst mulig grad, og kun drikkes i forbindelse med et måltid. Da skader de tennene minst, sier tannpleier Silje Andorsen ved Bankgata tannklinikk.

- Vann fra springen bør være førstevalget når du er tørst. Det inneholder ingen smakstilsetninger og har en nøytral pH-verdi. Dermed gir den ingen skader. Hvis du må kjøpe drikke bør du gå for en vannflaske med blå kork. Dette fordi disse vannflaskene er uten smakstilsetning og dermed har en nøytral pH-verdi, sier Andorsen.

Hvordan kan du være bevist på gode matvaner? Last ned og prøv vår matbingo, og gi oss dine tips på Facebook !

- Det viktigste er ikke å ha en fancy matpakke

- I tannhelsetjenesten jobber vi spesielt med bærekraftmålet God helse og livskvalitet. Det å sikre god helse og livskvalitet for alle, uansett alder, er en viktig del av det forebyggende arbeidet vi gjør. Tannhelsetjenesteloven prioriterer forebyggende tannhelsearbeid framfor behandling. Månedens tema, mat - matpakke, er en viktig del av det forebyggende arbeidet. For i tillegg til tannpuss med fluortannkrem morgen og kveld, er det slik at kostholdet også påvirker både tannhelse og generell helse. Det du putter i munnen har betydning, sier Andorsen.

En typisk uheldig vane kan for eksempel være hyppig inntak av sukker- og/eller syreholdig mat og drikke. Dette påvirker tannhelsen og den generelle helsen i negativ retning, og da er det viktig å samarbeide med pasienten for å snu dette mønsteret.

Utviklingen i tall: Tannhelsen blant barn og unge har de siste tiårene hatt en positiv utvikling. Likevel viser statistikken at 46 prosent av alle 12-åringer ved tannklinikkene i Bodø har karieserfaring (hull i tennene). For 15-åringer viser statistikken at 57 prosent har karieserfaring, mens for 18-åringer har 71 prosent karieserfaring. Alle tall er hentet fra 2020.

- Dette er dårligere enn landsgjennomsnittet, så vi har fortsatt en del å jobbe mot, sier Andorsen.

Den offentlige tannhelsetjenesten jobber etter nasjonale faglige retningslinjer når det gjelder helsefremmende og forebyggende arbeid. Dette innebærer at tannhelsepersonell gir kostholdsveiledning i tråd med Helsedirektoratets nasjonale kostråd.

Folkehelse og lokal samfunnsutvikling i Nordland fylkeskommune er en sentral samarbeidspartner for den offentlige tannhelsetjenesten. De har tidligere utarbeidet brosjyren "Matglede i boks", med fokus på hvordan en god matpakke kan settes sammen.

- Gjennom samarbeid tror jeg vi når ut til flere. Det er også en bærekraftig måte å jobbe på, sier tannpleier Silje Andorsen.

Hun oppfordrer ungdom og foresatte til å bruke brosjyren til inspirasjon og unngå å tenke på at matpakkene må være "fancy". Det er ikke bare positivt for kropp og tenner å spise sunt.  En annen positiv konsekvens er bedre konsentrasjon i løpet av skoledagen. I tillegg bør alle ha en flaske vann tilgjengelig.