Bodøuka 2021 markerer starten på barnehage- og skoleåret i Bodø, med et innholdsrikt program for ansatte i både skoler og barnehager i Bodø, og i tillegg deltakere fra en rekke andre Salten-kommuner.

- Felles oppstart
Bodøuka 2021 består av tre fagdager; først ut var barnehagene med sin fagdag mandag, og tirsdag var det klart for skolenes fagdag.

- Det å samle alle til en felles oppstart synes vi er viktig. Dette har vi også erfart de siste årene og vi bruker av disse erfaringene når vi setter sammen fagdagene, sier Tore Tverbakk, barnehage- og skolesjef i Bodø kommune.

Digitalt program
I år som i fjor er det et digitalt program, og der medarbeidere samles på egne skoler og barnehager, mens man tidligere har vært samlet i Stormen konserthus.

- Vi har sett at de digitale løsningene gir noen nye perspektiver og noen andre fordeler. Dette gir for eksempel mulighet til at flere kan være med, da det er plass til flere i de digitale rommene, sier Tverbakk.

Tore Tverbakk

- Et imponerende program
Barnehage- og skolesjefen startet både mandagen og tirsdagen med å ønske velkommen i direktesendinger fra Stormen konserthus, og begge dagene etterfulgt av en velkomsttale fra ordfører Ida Pinnerød.

- Jeg er kjempeimponert over Bodøuka som skole- og barnehagekontoret har lagt opp til. Det er ei innholdsrik uke som jeg tror kan gi god giv inn til et nytt barnehage- og skoleår. Det er et imponerende program som er satt sammen, der man både henter utenfra, men også bruker mange av de utrolig flinke ansatte som vi har her i Bodø. Det er en veldig fin kombinasjon, sier Pinnerød.

«Laget rundt barnet»
Årets tema for Bodøuka er «Laget rundt barnet».

- Jeg liker veldig godt tanken om laget rundt barnet. Vi er mange som jobber for å skape en god oppvekst for våre barn og unge, og det er når vi virker godt sammen at vi virkelig kan gjøre en stor jobb, sier ordføreren.

Ordfører Ida Pinnerød.

- Høyst nødvendig å snakke om
I sine taler til medarbeiderne i bodøskolen i år fokuserte både Tore Tverbakk og Ida Pinnerød spesielt på et nytt tema som er kommet inn i læreplanen, og som de begge vektlegger er høyst nødvendig å snakke om.

- Det er hvordan vi skal ta fatt på å forebygge hat og ekstremisme. Hvordan vi skal jobbe med at ord kan bli til handling, og helt konkret 22. juli som nok storsamfunnet har hatt litt berøringsangst for, men som vi mener er viktig at bodøskolene lærer elevene om. Slik at vi kan forebygge at slike ting skjer igjen, sier Ida Pinnerød.

Fortsetter onsdagSammen om en god oppvekst
Onsdagen fortsetter det med et rikholdig program, i det som er den tredje og siste dagen for årets utgave av Bodøuka.

- Vi har sett de siste årene at det er viktig å samle flere arrangementer under denne paraplyen Bodøuka. Onsdag er det mye godt innhold, både for medarbeidere, men også foresatte, sier Tore Tverbakk.

Pop-up veiledning for foreldre
I forbindelse med Bodøuka 2021 står Psykisk helsetjeneste for barn og unge i Bodø kommune på stand og tilbyr veiledning, tips og råd «på stående fot».

Dette skjer i 1.etasje på City Nord onsdag 18.08.21 kl. 17.30-19.00.

Her kan de som ønsker få snakke med fagfolk om barns utvikling og hvordan man som foreldre og foresatte kan redusere stress rundt barnehage -og skolestart på en hjernevennlig måte.