75 55 50 00

Restituer og styrk din hjerne

Tips og triks til en bedre hverdag

Til tross for menneskets fantastiske evne til utvikling gjennom årtusener, har vi endret oss lite fysisk. Det gjør at kroppen vår - og ikke minst hjernen vår – har et stort behov for å ¨gjenopprettes¨ til å takle hverdagens utfordringer. Det finnes heldigvis enkle grep man kan gjøre for å finne sine personlige rutiner som lar hjernen få hvile.

Hjernens ressurser er ikke ubegrenset, den er ikke en maskin. Det ser vi spesielt med tanke på økning av utmattelse og depresjon. Når vi ikke lar hjernen hvile øker risikoen for nedstemthet, manglende evne til å ta beslutninger og bearbeide informasjon, samt arbeidsminnet bli betydelig svekket. Kroppens stresshormoner påvirker frontallappen ved å gi oss "tunnelsyn" i stedet for et helhetsbilde.

Å være koblet til sosiale medier, telefon og annen teknologi har endret vårt livsmiljø – spesielt i forhold til hjernens restitusjonstid. Det krever viljestyrke å bremse opp og la hjernen koble av. Gjennom for eksempel økt fysisk aktivitet, vil du øke konsentrasjonsnivået ditt, som igjen bringer friskt blod til hjernen, noe som reduserer angst og depresjoner og gjør at hjernen lettere lærer nye ting.

Du trenger ikke å løpe maraton, men mosjoner slik at du blir svett som f.eks. ved en rask spasertur, jogging, sykling, dans eller svømming. Ta trappen i stedet for heisen. Stå opp når du arbeider i stedet for å sitte hele dagen. Kanskje du kan planlegge et gå-møte med din kollega.

Alt du gjør av fysisk aktivitet, er viktige skritt mot en bedre helse - også for hjernen. Mosjon øker en vekstfaktor i hjernen som muliggjør å danne nye hjerneceller i stedet for stresshormonet kortisol, som skader celler i hippocampus – området for læring og hukommelse. I tillegg øker også nivået av for eksempel dopamin, som er et viktig signalstoff for å øke fokus og læreevne. Hjernecellene forbereder seg på læring og øker antallet nerve synapser og nerveforgreininger. Mosjon forbereder altså hjernen for nye nervecellekontakter - akkurat det vi trenger når vi lærer nye ting.

 

Tar du en utfordring?:

Finn små grep i hverdagen som kan øke aktivitetsnivået ditt. Velg en eller flere av forslagene nedenfor.

  • Ta en kort spasertur i løpet av arbeidsdagen.
  • Ta en kort tur før sengetid.
  • Ta trappen istedenfor heis - minst en gang i dag.
  • Øk pulsen litt ekstra dersom du allerede trener fast, på gåturen eller i hverdagen; for eksempel gå trappene med doble steg.
  • Hopp av på en stasjon tidligere enn du bruker.
  • Varier mellom sittende og gående møter.

 

Skrevet av:

Kristina Bähr

Pediatrisk Specialist, profesjonell coach og leder veileder.