Det sier russelege Andrea Vaag, russepresident Shawn-Dean Greger og russeprest Karoline Steinholt fra Bodø videregående skole.

Torsdag formiddag møtte de politikerne i formannskapet i Bodø.

Dette etter at formannskapet enstemmig hadde vedtatt at Bodø kommune tilbyr gratis vaksine mot hjernehinnebetennelse til alle som er russ i Bodø våren 2019. Samtidig ble det besluttet at også framtidige russ i Bodø skal tilbys denne vaksinen gratis - i årene som kommer.

Fornøyd ordfører
- For det første er det flott at ungdommen selv, både gjennom Bodø ungdomsråd og russen, har vært opptatte av å ta vaksinen mot hjernehinnebetennelse. Og så er jeg veldig glad for at et samla formannskap i dag ble enig om at dette er noe som ikke skal avhenge av pengeboka til den enkelte russ, men som alle russ skal få gratis, sier ordfører Ida Pinnerød etter vedtaket i formannskapet.

- Det gleder meg at vi nå har besluttet å gi russen gratis vaksine både i år og framover, sier ordføreren.

To tilfeller i 2017
I 2017 var det to tilfeller av smittsom hjernehinnebetennelse blant Bodø-russen.

Som et forebyggende tiltak ble russekullet 2018 tilbudt gratis vaksinering av kommunen, og det ble gitt 603 slike vaksiner i fjor.

Det er cirka 1000 russ ved Bodøs videregående skoler denne våren.

Utgiftene for Bodø kommune ved å tilby denne vaksinen gratis til russen i år, er 400 kroner per dose vaksine, altså opp mot cirka 400.000 kroner til sammen.

- Tar russens helse på alvor
Andrea Vaag, Shawn-Dean Greger og Karoline Steinholt er ikke tvil om at flere russ vil velge å ta vaksinen når de slipper å betale for den, og er derfor svært glade for dagens vedtak i formannskapet.

- Hjernehinnebetennelse er en farlig sykdom og det er veldig bra at de tar russens helse på alvor, og at det legges til rette for gratis vaksine mot hjernehinnebetennelse også for framtida, sier de tre representantene fra russestyret ved Bodø videregående skole.

De har et klart budskap til årets russ i Bodø:

- Ta vaksinen og ta hensyn til både egen og andres helse i russetida. Bruk sunn fornuft, og kos dere!