75 55 50 00

Opprett utløsere for ny oppførsel

Tips og triks til en bedre hverdag

Siden hjernen har en tendens til å gjøre som den alltid har gjort, vil du legge merke til at du trenger viljestyrke for å endre på handlingsmønsteret. Man må lære seg en ny måte å ¨trigge¨ holdningene som er like automatiske som de gamle.

I begynnelsen av et nytt år bestemmer mange av oss at vi skal starte et nytt liv med mosjon, sunnere mat og bedre vaner. Endringen virker en stund, men det er lett å gå tilbake til gamle vaner. De fleste vet hvordan vi skal leve; Det er ikke mangel på kunnskap som får oss til å gå tilbake til våre vanlige rutiner. Utfordringene handler mer om hvordan vi kan fortsette det nye handlingsmønsteret.

Det er noe vi kan fokusere på for varige endringer. For det første må målet være klart; Hvilke fordeler vil forandringen gi meg i fremtiden? Du må også finne måter å gjøre ny atferd automatisert, som f.eks. når du skifter gir på bilen for å senke farten.

Noen av disse ¨triggerne¨ kan f.eks. være en post-it-lapp på datamaskinen din som minner deg på å gjøre en tøyeøvelse eller ta ti knebøy. Hvis du planlegger å starte dagen med en morgentur før du går på jobb, sørg for at trenings sko og klær er klar på sengen, og sørg for å stille vekkerklokken slik at å gjennomføre.

Det viktigste er ikke hva triggeren er, men at det minner deg på hva du skal gjøre, og når du gjør det nok ganger, vil det skape en ny automatisk rutine. De gamle etablerte vanene kommer til å være der, men jo mer de nye rutinene blir brukt, jo oftere kan du endre andre vaner i riktig retning mot målet ditt. Det er ikke uvanlig å droppe boller og kaker under kaffepause fordi du har begynt å ta trappene i stedet for heisen.

 

Tar du en utfordring:?

  • Bytt mellom stående og sittende arbeid. Still inn alarmen hvert 30. minutt slik at du husker det.
  • Pass på at dine sko er lett tilgjengelig.
  • Planlegg (og utfør) en ny vane i kalenderen din for uken.
  • Gi positiv tilbakemelding til minst en kollega hver dag.
  • Registrer deg på et løp, en konsert, spennende forelesning eller et morsomt kurs.

 

Skrevet av:

Kristina Bähr

Pediatrisk Specialist, profesjonell coach og leder veileder.