Næring og utvikling
Nærings- og utviklingsavdelingen (NU) har stor bredde i funksjoner, arbeidsoppgaver og kompetanse. Avdelingen er på flere områder Bodø kommunes strategiske fagmiljø og legger mye innsats i god koordinering, involvering og samhandling med kommunens tjenesteområder og fagmiljøer.
Økonomi
Nærings- og utviklingsavdelingen gikk samlet med et mindreforbruk på rundt 2 mill. kr. Dette skyldes lavere aktivitet enn planlagt i en del prosjekter, spesielt prosjektet Ny by - ny flyplass, med til sammen 1,2 mill. kr. Driften av selve avdelingen hadde et mindreforbruk på rundt 0,8 mill. kr. Hovedårsakene var mindre kjøp av tjenester fra andre, vakanser i stillinger, økt eksterne tilskudd og god kostnadskontroll.
Personal
Ved utgangen av 2019 hadde avdelingen 32 medarbeidere hvorav sju i midlertidige stillinger knyttet til prosjekter med delvis ekstern finansiering. Avdelingen rekrutterer godt og anses som en attraktiv arbeidsplass, likeså er medarbeidere attraktive ovenfor andre arbeidsgivere. I en utviklingsavdeling anses det «sunt» med en viss rotasjon av medarbeidere. I 2019 hadde avdelingen et sykefravær på 4,7%.
Mål og resultater
- Fokus på lavt sykefravær med mål på 4% for 2019
- Revidere kommunens planstrategi
- Rullere klima- og energiplan
- Utarbeide miljøregnskap.
- Oppfølgning av kommunens boligplan.
- Styrke arbeidet med mangfold og integrering til arbeidslivet.
- Etablere kommunikasjonsstrategi for medvirkning
- Smart Bodø. Videreutvikle «Bylab’en». Øke antallet prosjekter som er direkte synlige for innbyggere på kort sikt.
- Sikkerhets og Beredskapshovedstaden. Fullføre mulighetsstudien Albertmyra II.
- Luftfartssatsingen prosjekt Flybyen. Få på plass utstyr for håndtering av store fly, nye internasjonale direkteruter og etablering av flyfrakt av sjømat fra Bodø.
- Bodø i Vinden. Gjennomføre en større kampanje og minst et kompetansehevende tiltak tilsvarende #smartpånett, samt selge inn 15 partnerskap med kontrakt på to år.
- Motor i Nord. Implementere prosjekt innen «Akkvisisjon» samt føre fram minimum 3 søknader som godkjennes innen pilaren.
- Tilrettelegge for konkrete prosjekter knyttet til «Innovasjonsutvalgets» konklusjoner.
- Videreutvikle stedsutviklingsprosjektet «Kulturveien 2
Plan Arbeidet med planstrategien hvor bystyret tar stilling til kommunens samlede planbehov i kommende fireårs periode er igangsatt og planlegges vedtatt høsten 2020. Kommunen har deltatt i et nasjonalt forsknings- og utviklingsprosjekt om bylogistikkplaner. Planen blir vedtatt i løpet av våren 2020. Det arbeides fortløpende med gjennomføring av tiltak i vedtatt trafikksikkerhetsplan og forberedelse for gjennomføring av Bodø som “trafikksikker kommune”. Folkehelse Handlingsplan for trivsel og gode levekår 2018 – 2021 har til formål å utjevne de sosiale helseforskjellene i Bodø kommune. Alle politiske saker skal beskrive hvordan mål i «folkehelseplanen» realiseres. Det har vært tett samarbeid med barnehage-, skolekontoret og barne- og familieenheten for å videreutvikle strategi i arbeidet med helsefremmende barnehager og skoler. Bodø kommune har i samarbeid med Nordlandsforskning fått innvilget midler til en prosjektstilling, over fire år, som foreldrestøttekoordinator gjennom Helsedirektoratets program for folkehelsearbeid i kommunene. Satsingen «Det gode liv i Bodø» er blitt prøvd ut. Formålet for satsningen var å lansere månedlige kampanjer på tema som dekker de sosiale og miljømessige bærekrafts dimensjonene, mobilisere spesifikke målgrupper som skulle være ambassadører for satsningen og «At alle som bor i Bodø er bevisste på og velger å gjøre små ting hver eneste dag for at vi sammen skal nå FNs bærekraftsmål». Mangfold, inkludering og integrering Bodø kommune, Nordland fylkeskommune og NAV har etablert forsøksklasse for tilpasset helsefagarbeiderutdanning for innvandrere. Forsøket varer ut skoleåret 2022/2023. Erfaring fra dette forsøket er viktig kunnskap for å sikre at flere innvandrere med behov for tilpasset opplæring gjennomfører videregående skole. Oppstart av handlingsplan for mangfold, inkludering og likestilling høsten 2019. Handlingsplan skal bli en sentral del av Bodø kommunes arbeidsgiverpolitikk, for å sikre økt mangfold og inkludering blant ansatte. For å styrke gruppers mulighet til å delta, bidra og påvirke er det etablert arenaer og prosjekter for mangfold, inkludering og integrering, herunder nevnes internasjonal uke, barnas internasjonale dag, opprettelse av flerkulturelt råd, etablert mangfold og inkluderingsnettverk. Midler fra IMDI er fordelt ihht. føringer. Bolig Kommunen har fulgt opp vedtatte mål og satsinger i Boligplan 2018-2021. Om lag halvparten av de 62 tiltakene er gjennomført eller igangsatt. Kommunen har utarbeidet en strategi for bruk av boligfondet. Øremerkede midler til realisering av tiltak har bidratt til effektiv igangsetting og måloppnåelse. Kommunen deltar i By- og tettstedsprogrammet til Husbanken. Dette innebærer en prioritet på Husbankens økonomiske virkemidler og råd og veiledning fra fast kommunekontakt i Husbanken. Miljø I 2019 vedtok Bodø kommune klima- og energiplan (2019-2031), som inkluderer handlingsplan med klimatiltak for både Bodø kommunes samfunn og for kommunens interne virksomhet. I etterkant av vedtaket er det igangsatt et arbeid med implementering og oppfølging av klima- og energiplanen, deriblant oppfølging med årlige klimaregnskap og klimabudsjett. Gjennom Ny by- ny flyplass deltar Bodø kommune i nasjonal miljøgruppe med partene Avinor og Forsvarsbygg. Arbeidet er tilknyttet forurenset grunn og modeller for overtakelse av området. I 2019 behandlet Miljødirektoratet endelig tiltaksplan for sanering av lokaliteter forurenset med PFAS. Det ble i 2019 startet arbeid med overordnet miljøoppfølgingsprogram for ny bydel, som skal samle mål og ambisjoner knyttet til planlegging og utvikling av det nye bydelsområdet i et lavutslippsperspektiv. I 2019 har det vært fokus på utfasing av mineralolje som oppvarmingskilde i bygninger og å oppdatere kommunens register over nedgravde oljetanker. Det er videre etablert overvåkings- og prøvetakingsrutiner for håndtering av snø, strøsand og miljøundersøkelse av sedimentet i havn og dumpeplasser, for å overvåke spredning av miljøgifter, mikroplast og annet avfall. Bystyret fattet i februar 2019 vedtak om at kommunen skulle kjøpe inn et måleinstrument for svevestøv. Instrumentet antas å være operativt fra 2. kvartal 2020. Miljøenheten har ellers bistått både internt og eksternt med rådgivning og informasjon relatert til massehåndtering og forurensningslovgivningen. I 2019 ble virksomheter i hele Salten sertifisert som Miljøfyrtårn. For Bodø kommunes interne virksomhet ble det påbegynt et arbeid med implementering av hovedkontormodellen, slik at alle kommunale virksomheter kan sertifiseres som Miljøfyrtårn. Det er i 2019 fullført del to av problemkartlegging og rapportering i seks nye vannforekomster i Salten. Kartleggingen er prioritert i vannforekomster med utfordringer knyttet til spredt avløp. I 2019 startet arbeidet med å rullere den regionale planen for neste planperiode (2021-2027). Næringsutvikling Næringsfondet har gjennom 2019 behandlet 43 saker, hvorav 23 er innvilget og tildelt totalt 22.8 mill kroner i støtte. Fondet er opprettet med mål om å øke sysselsettingen og verdiskapningen i privat sektor i kommunen. Arbeidet i næringsnettverket for Salten fortsetter koordinert og styrt av Bodø kommune. Målet her er å få til næringsutvikling i et regionsperspektiv spesielt knyttet til næringene havbruk, reiseliv og mineral. Det jobbes nå med konkrete initiativ knyttet opp til de større samfunnsutviklingsprosjektene for Bodø regionen, spesielt «Ny By - Ny Flyplass». Arbeidet med å tiltrekke seg bedrifter, organisasjoner og institusjoner for etablering i Bodø har pågått gjennom hele 2019. Mot slutten av året er det jobbet med å få til en større og mer omfattende satsing innen dette området i form av et treårig prosjekt kalt «Invest in Bodø». Det ble også i 2019 gjennomført et forprosjekt relatert til å utrede hydrogen som framtidig energibærer i målet mot å nå et lavutslippssamfunn i 2030. I første omgang har dette begrenset seg til å undersøke mulighetene for etablering av en hydrogenfyllestasjon for å forskyne rullende materiell. I 2019 ble det også signert en strategisk samarbeidsavtale mellom utviklingsmiljøene i Bodø og i Rana (Bodø og Rana kommune, BRUS, Rana Utviklingsselskap og Mo Industripark). Formålet med avtalen er å styrke samarbeid tilknyttet generell næringsutvikling og omstillingen til et lavutslippssamfunn over kommende tiårsperiode. Landbruk, skogbruk og viltforforvaltning For 2019 har målet vært at Bodø kommune fortsatt skal ha en levende primærnæring med fokus på næringsutvikling, verdiskaping, sysselsetting, miljø og livskvalitet. Det har vært god aktivitet i både jord og skogbruket i Bodø kommune. Landbruket er relativt stabilt sammenlignet med andre kommuner. Primærlandbruket representerer om lag 150 årsverk, men sysselsetter langt flere personer. Hovedtyngden av disse arbeidsplassene er å finne utenom selve byen, og dette betyr mye for bosettingen i utkanten av kommunen. Veterinærvaktordningen har fungert godt de siste årene etter ny avtale ble inngått i 2017. I 2019 ble det fra kommunen søkt og innvilget et stimuleringstilskudd for veterinærvaktordninga med kr. 200.000,- bevilget av Fylkesmannen i Nordland. Utbetalinger produksjonstilskudd (husdyr og arealtilskudd) var i 2019 på i overkant av 30 mill. kroner. I denne forbindelse er det utført omfattende rådgivning, tilsyn og kontroller. Innenfor skogbruk er fremdeles skogkulturarbeider og infrastruktur hovedfokusområder. En stor utfordring er å oppskrive offentlige veger for tømmerbiltransport for å legge til rette for den større hogstaktiviteten i årene som kommer, og da særlig fra 2030. Det ble i 2019 tatt ut et rekordstort antall elg (288) under den årlige jakten, noe som tilsier 93% kvoteuttak. Det er en god alders- og kjønnsfordeling i uttaket og i bestanden generelt. Det er fremdeles for mye problemer i forhold til påkjørsler på veg og jernbane, og med elg i bebyggelse. Totalt ble det avlivet 45 elg utover det som ble felt under jakten Prosjekt «Fangstpremie på smårovvilt» har pågått siden starten av 2018 og ved utgangen av 2019 er det utbetalt 75.000 kr til 21 jegere for felling av: Rev-203, Mår-10, Mink-58, Kråke-149, Ravn-12. Prosjektet avsluttes i 2020. Utviklingsprosjekter I 2019 er det startet et treårig prosjekt kalt «Kulturveien» tilknyttet kommunens søndre del. Formål er å drive stedsutvikling, næringsutvikling og kulturutvikling langs fylkesvei 812 fra Saltstraumen gjennom Misvær, over Ljøsenhammaren til E6 i Saltdal (se mer info kulturveien.no). Det har vært fullført en mulighetsstudie knyttet til Albertmyra og ytterligere samlokalisering av sikkerhets og beredskapsaktørene. I dag er dette lokasjon for nødmeldingssentralene, men hvor det ønskes utredet videre samarbeid med mulig lokalisering av nytt politihus, ambulansetjenesten og lokaler for sivilforsvaret. Dette arbeidet videreføres nå i prosjektet SAMLOK II. I arbeidet med å posisjonere Bodø som et sentralt knutepunkt og en logistisk hub har det gjennom året vært jobbet mye med å få på plass internasjonal flyfrakt av sjømat. De fleste infrastrukturelle faktorer er nå på plass. Det er innkjøpt utstyr for håndtering av større fly (trapper og lastere), avtale er signert mellom Avinor og Forsvaret med hensyn til bruk av parallellrullebanen, bygning for omlastingsterminal er lokalisert, og avtaler knyttet til innkjøp av pakkelinjer, traller og øvrig utstyr er på plass. Oppstart avhenger imidlertid også av ytre ukontrollerbare faktorer som kronekurs og markedsadgang for sjømataktørene. Bodø kommune ble i 2019 tilkjent to større EU finansierte prosjekter: «City Loops» og «BeWaterSmart». Disse prosjektene er henholdsvis knyttet til temaene sirkulærøkonomi og overflatevannhåndtering og vil løpe kommende 3-4 årsperiode. I Smart Bodø programmet ble det videre utprøvd mer avgrensede synlige tiltak som elektriske bysykler og sensormåling av badetemperaturer. Dette er mindre prosjekter som utføres i tett samarbeid med lokalt næringsliv. På tampen av året ble et avgrenset område i sentrum definert som pilotområde for ytterligere utprøving av sensorteknologi og smarte innbyggerrettede løsninger. Gjennom året har det også vært jobbet mye med FNs 17 bærekraftsmål. Det har vært avholdt workshops i alle kommunens avdelinger for å heve kunnskap og kompetansenivået. Det er videre innført at alle politiske saker som skrives skal ha et avsnitt som viser koblingen til FNs bærekraftsmål. Kommunens avdelinger er også i gang med å innarbeide bærekraftsmålene i alt av styringsdokumenter og planverk.Les mer om mål og resultater