Å få en individuell plan innebærer ikke at tjenestemottaker får flere rettigheter, men hjelpen skal bli bedre koordinert og tilpasset behovet.
I hovedsak består ordningen med individuell plan av
- En ansvarlig tjenesteyter (koordinator)
- En kartlegging
- Utarbeiding av et plandokument i et samarbeid på tvers av sektorer, etater og nivå
- Evaluering og revidering av planen
Kan individuell plan være aktuell for deg?
Har du behov for mer informasjon om individuell plan, kan du snakke med en av dine tjenesteytere eller du kan ta kontakt med tildelingskontoret.
Nærmere informasjon om individuell plan finner du på helsedirektoratets nettsider (link til høyre på siden)
Søknad
Søknad om individuell plan rettes til tildelingskontoret.
Du kan søke skriftlig eller muntlig, ved oppmøte eller pr. telefon.
Saksbehandling/klage
Individuell plan er hjemlet i flere lover, blant annet Lov om helse- og omsorgstjenester. For full oversikt se Helsedirektoratets side.
Tildelingskontoret fatter enkeltvedtak på retten til utarbeiding av individuell plan
Du kan klage dersom du får avslag på søknaden
Du kan også klage på planprosessen, på plandokumentet, på mangelfull medvirkning i planarbeidet og dersom helse- og sosialtjenesten viser manglende vilje til samarbeid.