Helse- og omsorgsavdelingen
Helse- og omsorgsavdelingen tilbyr et mangfold av tjenester som i hovedsak er hjemlet i lover og forskrifter. Tjenestene er i hovedsak vedtaksbetinget, og tildeles ut fra en individuell vurdering med mål om å nå tidligere funksjon eller så nært ønsket funksjonsnivå som mulig. Helse- og omsorgsavdelingen vurderes etter sine målsettinger å levere tjenester av god kvalitet innenfor gjeldende lovverk.
Prosjekt Smart Helse 2035 ble vedtatt av bystyret i 2019. Formålet med prosjektet er å legge en langsiktig plan for å møte fremtidens utfordringer innenfor helse- og omsorgssektoren i Bodø kommune. Flere drivere får stor innflytelse på utformingen av helse-, og omsorgstjenesten fremover.
Den demografiske utviklingen med en større andel eldre innbyggere vil etter hvert gi flere mulitisyke, og behov for flere helse- og omsorgstjenester. Færre i yrkesaktiv alder tilsier kamp om arbeidskraften med de rekrutteringsutfordringene dette medfører. Oppgaveskyven fra spesialisthelsetjenesten til kommunen medfører ansvar for nye oppgaver. Den teknologiske utviklingen må følges. Alt dette må håndteres innenfor en økonomisk bærekraftig ramme.
For å sikre tilrettelegging for en mest mulig effektiv drift av det tjenestetilbudet avdelingen leverer vil organisering og utforming av fremtidens helse- og omsorgstjenester bli stadig viktigere. Prosjektet skal lede ut i plan for utvikling av helse- og omsorgstjenester, eiendommer til helse- og omsorgsformål, og plan for rekruttering og stabilisering av kompetanse frem mot 2035.
Økonomi
Utfordringer knyttet til rekrutterings- og kompetanseutfordringer er den største medvirkende faktoren til det økonomiske resultatet til helse- og omsorgsavdelingen i 2019. Det er brukt 30 mill. kr. til kjøp av vikartjenester, som er en økning på 9,2 mill. kr fra 2018. Videre har overtidskostnadene, som har en sterk sammenheng med dette økt med 1,9 mill. kr fra året før.
Avdelingen har opplevd en vekst i etterspørselen etter kommunale tjenester. Dette merkes særlig innen området aktivitetsbasert finansiert (ABF). Her er det et aktivitetsavvik på 20,1 mill. kr for 2019.
HO-øvrig viser et merforbruk på 9,3 mill. kr. Dette er dårligere enn antatt i prognosen ved T2/2019. Resultat forklares med at avdelingen ikke har lykkes med å iverksette 2% underskuddsdekning for 2019, samt hatt en forsinket effekt av driftstilpasninger i 2019.
Tabellen nedenfor viser hvordan resultatet fordeler seg på de ulike områdene innen helse- og omsorgsavdelingen.
Område | Regnskap 2019 | Budsjett 2019 | Resultat 2019 |
---|---|---|---|
HO ØVRIG | 22 061 | 12 766 | -9 295 |
INSTITUSJONER | 349 742 | 332 306 | -17 436 |
HJEMMETJENESTEN | 270 800 | 272 580 | 1 780 |
MILJØTJENESTEN | 246 764 | 251 530 | 4 766 |
TILDELING | 143 051 | 109 762 | -33 289 |
HELSE | 81 583 | 79 463 | -2 120 |
NAV | 91 472 | 93 592 | 2 120 |
BOLIGTJENESTEN | 2 823 | 1 576 | -1 247 |
Sum | 1 208 295 | 1 153 575 | -54 720 |
Personal
Helse- og omsorgsavdelingen har totalt 1329 årsverk fordelt på 1870 medarbeidere. Avdelingens ansatte og deres kompetanse er den viktigste ressursen Bodø kommune har for å gi gode tjenester. Helse- og omsorgsavdelingen har over flere år slitt med å rekruttere sykepleiere og vernepleiere til helse- og omsorgstjenestene. I institusjonene og hjemmetjenesten har mangelen på sykepleiere over tid vært vurdert som kritisk. Dette gir store driftsutfordringer.
Avdelingen har et stort fokus på ivaretakelse av medarbeidere og alle virksomheter arbeider for at alle skal ha et godt og trygt arbeidsmiljø. Alle virksomheter rullerer årlig sine HMS handlingsplaner, og det arbeides målrettet med tiltak. Avdelingen har mange avvik som går på vold og trusler mot medarbeidere. I 2019 ble denne utfordringen definert som satsingsområde i avdelingen. ROS analyser gjennomføres og tiltak iverksettes.
Mål og resultater
Bodø kommune skal sørge for at befolkningen som oppholder seg i kommunen tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester. Dette spenner vidt og omfatter å forebygge, behandle og tilrettelegge for mestring av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne. Trenden etter samhandlingsreformen har over tid vært at behandlingstilbud i spesialisthelsetjenesten reduseres. Kommunen tillegges mer ansvar, og må tilpasse sine tjenester til dette faktum med de økonomiske konsekvenser dette medfører.
Av målsettinger i budsjett/økonomiplan 2019-2022 fremgår det at helse- og omsorgsavdelingen har som mål å levere tjenester av god kvalitet innenfor gjeldende lovverk, og økonomiske rammebetingelser som er vedtatt av bystyret.
Når det gjelder kvalitetsarbeidet har avdelingen over tid hatt en overordnet målsetting om økt fokus på bruk av avviksmeldinger. Statistikk over meldte avvik i Compilo (Kvalitetslosen) viser at målsettingen om flere meldte avvik over tid er oppnådd. En god meldekultur er viktig i forbedringsarbeidet. Ny kommundelplan Strategier: Avdelingen vil fremover gjøre vurderinger av sin aktivitet opp mot disse målsettingene og strategiene. Heltidskulturprosjektet Utvikling stillingsprosent i piloter 2016 2017 2018 Hjemmetjenesten Sentrum 67,15 68,54 77,58 Sølvsuper helse- og velferdssenter 66,36 67,02 73,54 Vollsletta 10 84,21 87,12 Prosjekt heltidskultur som startet våren 2016 ble avsluttet i desember. Videre utvikling av heltidskultur i Bodø kommune gjennomføres i ordinær drift. Velferdsteknologi / Smart Helse Les mer om mål og resultater
Bodø bystyre vedtok ny kommunedelplan for Helse-, omsorgs- og sosialtjenestene 2018-2030 (Ny virkelighet – ny velferd) i juni (PS 90/2018). Planområdet var de tjenestene som organiseres under Helse- og omsorgsavdelingens ansvarsområde. Det har ikke tidligere vært laget kommunedelplan for disse tjenesteområdene i Bodø kommune. Formålet med planen er å tydeliggjøre visjon, mål og strategier Bodø kommune arbeider etter for å sikre gode velferdstjenester. Planen er forankret i kommunens samfunnsplan, og legger føringer for videre temaplaner og budsjett og økonomiplanarbeidet. Ny visjon og nye mål ble vedtatt av bystyret. Visjon for Helse-, omsorgs- og sosialtjenestene er Attraktiv Hovedstad i Nord. Bodø kommune skal være en inkluderende og generasjonsvennlig kommune hvor den enkelte kan skape en verdig og meningsfylt hverdag. Kommunedelplanen har fastsatt tre mål:
Hovedhensikten med heltidskulturen er å sikre at alle brukere av det kommunale tjenestetilbudet skal få like gode tjenester alle dager i uka hele året. Sak om prinsipper for heltidskultur og bemanningsplanlegging ble behandlet av bystyret i mars 2017. Saken påpekte at utviklingen av en heltidskultur i pleie- og omsorgssektoren er omfattende, og berører mange elementer. De underliggende faktorene er turnusplanlegging, ferieavvikling, vaktlengder, stillingsbrøker, fleksibilitet, helgeknuten etc. Evaluering av heltidskulturprosjektet ble fremlagt for bystyret i PS 183/18. Bystyret ble orientert om hvilke resultater som er oppnådd i prosjektperioden, og anbefalinger for den videre utvikling av heltidskultur i Bodø kommune.
Utbygging av velferdsteknologiske løsninger innenfor trygghet- og mestringsteknologi har hatt stort fokus i 2018, og vil også ha det fremover i økonomiplanperioden. Utskifting til nye løsninger for pasient- og ansattvarsling pågår, og satsing på elektroniske medisindispensere, og digitale tilsyn har stort fokus. Innføring av velferdsteknologiske løsninger er krevende i forhold til endring av arbeidsprosesser, og etablering av ny kompetanse i hele helse- og omsorgstjenesten. Bodø kommune er deltaker i flere nasjonale prosjekter knyttet til nye helseløsninger, som omfatter både ny teknologi, ny organisering på tvers av primær- og spesialisthelsetjenesten, og med stort fokus på pasientinvolvering. Gjennom Smart Bodø paraplyen er Smart Helse en sentral del i den helhetlige smart satsingen som pågår i Bodø kommune.
Nøkkeltall
Nøkkeltall | Enhet | Bodø | Kostragruppe 13 | Landet uten Oslo | |
---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2019 | 2019 | ||
Utgifter kommunale helse- og omsorgstjenester per innbygger | kr | 25 631 | 27 269 | 26 457 | 28 727 |
Årsverk helse og omsorg per 10 000 innbygger | årsverk | 279,9 | 288,7 | 294,6 | 313,6 |
Netto driftsutgifter til omsorgstjenester i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter | prosent | 31,2 | 32,1 | 31,9 | 32,4 |
Andel brukerrettede årsverk i omsorgstjenesten m/ helseutdanning | prosent | 79,7 | 81,2 | 77,3 | 77,7 |
Årsverk per bruker av omsorgstjenester | årsverk | 0,54 | .. | .. | .. |
Andel innbyggere 80 år og over som bruker hjemmetjenester | prosent | 25,3 | .. | .. | .. |
Andel brukere av hjemmetjenester 0-66 år | prosent | 59,3 | .. | .. | .. |
Andel innbyggere 80 år og over som er beboere på sykehjem | prosent | 11,8 | .. | .. | .. |
Andel brukertilpassede enerom m/ eget bad/wc | prosent | 100 | 100 | 90,3 | 90,9 |
Utgifter per oppholdsdøgn i institusjon | kr | 4 213 | 0 | 0 | 0 |
Andel private institusjonsplasser | prosent | 0 | 0 | 3,5 | 5,3 |
Legetimer per uke per beboer i sykehjem | timer | 0,66 | .. | .. | .. |
Andel innbyggere 67-79 år med dagaktivitetstilbud | prosent | 0 | 0 | 0 | 0 |
Netto driftsutgifter til kommunehelsetjenesten i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter | prosent | 5,5 | 6,2 | 4,6 | 4,9 |
Avtalte legeårsverk per 10 000 innbyggere | årsverk | 9,8 | 10,6 | 10,9 | 11,4 |
Avtalte fysioterapeutårsverk per 10 000 innbyggere | årsverk | 11,3 | 12,1 | 9,2 | 9,7 |