Det sier partisekretær i Arbeiderpartiet Kjersti Stenseng som sammen med leder for LO Nordland Rita Lekang, ordfører Ida Pinnerød og en delegasjon fra Ap besøkte Mørkved sykehjem, tirsdag.

Her møtte de ledere, medarbeidere og tillitsvalgte, og fikk presentert fakta om satsingen på heltidskultur i kommunen. De fikk også høre fra medarbeiderne på sykehjemmet om hva muligheten til å få 100-prosentstillinger betyr for både den enkelte ansatte, kollegene og pasientene.

På Mørkved sykehjem har så langt 12 medarbeidere blitt justert opp til 100-prosentstillinger, og sykehjemmet er nå på god vei til å nå måltallet om 50 prosent andel ansatte med 100-prosentstillinger.

- Bodø et av de beste eksemplene
Kjersti Stenseng kom med mange komplimenter om den jobben som gjøres i kommunen.

- Jeg har fulgt med Bodø kommune ganske lenge, og har sett at det sakte, men sikkert går framover. De sier også selv at dette tar tid og at man må jobbe lenge med kulturen, men at det har gitt resultater. Her er det en vilje og prioritering både fra politikerne, men ikke minst fra de ansatte og lederne i kommunen. Bodø er et av de beste eksemplene vi har på at man får til en heltidskultur dersom man virkelig vil det, sier Stenseng.Heltidskultur

Hun er ikke i tvil om dette er en viktig satsing for framtida.

- Det at folk har en trygg jobb, ei hel og fast stilling og ei lønn å leve av og en forutsigbarhet, er noe av mest grunnleggende. Og at man får bruke utdannelsen sin er viktig, sier Stenseng og fortsetter:

- Dette har også en betydning for kvaliteten til innbyggerne som trenger helse- og omsorgstjenester, sider Kjersti Stenseng.

- Vi er ikke i mål
Siden 2014 har antall 100-prosentstillinger i helse- og omsorgsavdelingen i Bodø kommune økt med 642.

Kirsten Willumsen, leder for institusjoner i Bodø kommune, sier jobben langt fra er gjort.

- Vi er ikke i mål, men vi er på god vei, og vi ser at det å gjøre disse tiltakene virker. Men vi må fortsatt satse på dette, og vi må fortsatt ha penger til å klare å gjennomføre denne satsingen, sier Willumsen.

Det er Merete Karin Kristensen, leder for Mørkved sykehjem, enig i.

- Vi må ha midler og vi må fortsette med kulturjobbingen, sier Kristensen og forklarer videre at dette handler om forståelsen av hvorfor denne satsingen er så viktig.

- Vi er i en overgangsfase nå, og der vi har mange diskusjoner rundt dette. Men dette er framtida, og det å få rekruttert og beholdt sykepleiere og helsefagarbeidere er svært viktig. Vi må snakke fram yrkene og snakke fram heltidskulturen, sier Kristensen.

Heltidskultur

Fra venstre: Kirsten Willumsen (leder for institusjoner), Tove Rasch (prosjektleder), Merete Karin Kristensen (leder for Mørkved sykehjem) og Mary Ann Henriksen Alstad (virksomhetsleder for Bemanningskontor) i Bodø kommune.