Hill-Iren Hargaut - tidligere deltakerHill-Iren Hargaut, 46 år

Lærer på barneskolen.

Beskriv hvordan helsen (fysisk og /eller psykisk plager) fungerte før du begynte i Frisklivssentralen?

Jeg har fibromyalgi og var ikke klar over hvor sliten kroppen egentlig var, da jeg ble sykemeldt. Jeg har slitt med smerter i kroppen i 20 år og har hatt èn runde med langtidssykemelding før. Trodde derfor at jeg visste når og hvordan kroppen sier ifra. Jeg har en jobb som er variert og jeg har en fantastisk sjef som virkelig har hjulpet meg. Både med å «pushe» på de rette plassene, bremse meg, og med tilrettelegging. Hun har også vært litt brems når “noen” fant ut at hun skulle starte på 100% jobb etter Valnesfjord.

Jeg stoppet ikke før kroppen ga signaler som ikke gikk å overse, som bl.a hjerteflimmer, (for mye) ekstra slag, blodtrykk i “hytt og gevær” og dårlig hukommelse, spesielt korttidshukommelsen som var fraværende.

Jeg ble 100% sykemeldt og satt i 2 md. og stirret i veggen. Så startet jeg sakte, men sikkert på jobb. Først i 10% og etter hvert 20%. Jeg ble henvist til Valnesfjord Helsesportsenter og var så heldig å få komme dit allerede i mai til 1 md. opphold. Det var helt fantastisk, mye jobb, både fysisk og psykisk, og jeg har sett i ettertid hvor viktig spesielt den siste delen har vært.

Hvilken effekt har deltakelsen i Frisklivssentralen på deg, og hvordan påvirker dette hverdagen din?

VHSS henviste meg til Frisklivsentralen. Jeg var ikke akkurat så veldig positiv til det, tenkte at det bare var gamlinger, og at jeg ikke ville synes at det var greit – og SÅ feil kan man ta! Fra første møtet med Frisklivssentralen og til jeg dessverre var ferdig i juni, har det vært utrolig bra. Morsomme og allsidige treninger, morsomme folk å trene sammen med, og ikke minst alle de flinke folkene som jobber på Frisklivsentralen. Hadde ikke tenkt at jeg skulle si høyt at å trekke dekk etter seg rundt på veiene i maskinisten er utrolig morsomt. Nå vet jeg jo at det er det.

Nå som jeg er ferdig med 1 år (inkl. egentrening 3 md.) var planen å fortsette på Friskliv2, men har ikke fått anledning til det pga. jobb.

Hva er viktige motivasjonsfaktorer for deg, for å fortsette med dine treningsrutiner?

Jeg har lenge hatt lyst til å gå en pilegrimsled i Spania, men har ikke hatt en kropp som ville tålt det, før i sommer. Da reiste jeg og en venninne til Sarria, og gikk rundt 14 mil inn til Santiago de Compostela i løpet av 6 dager. Det var en fantastisk tur, som jeg ikke ville vært i stand til å gjøre uten treningen med Frisklivssentralen. Så takk for hjelpa.

Veien videre for meg er å fortsette å holde kroppen i best mulig form, slik at den fungerer i hverdagen. Kroppen min reagerer i tillegg veldig dårlig på stress, både fysisk- og psykisk stress. Fokus for meg er å unngå det, og opprettholde treningen. Jeg trener 3-4 ganger i uka. Både styrketrening og kondisjon. Jeg jobber pr. tiden 60%, og er begynt sånn smått å se på litt øking opp til 80 %. Jeg har 40% midlertidig uføretrygd, slik at jeg har tid å jobbe meg sakte opp igjen. Noe som har vært viktig. Jeg vet ikke om jeg kommer høyere enn 80% jobb, men da får det holde. Jeg har lært at det viktigste er helsa, så får resten være bonus.

Jeg har funnet en balanse som gjør at jeg fungerer både på jobb og hjemme. Og det er det som er viktig for meg.