Bygg og eiendom
Bodø kommune eier og forvalter om lag 300 000 m² bygningsmasse, inkludert ca. 49 000 m² boligareal. Bygninger eid av kommunale foretak/AS inngår ikke i dette grunnlaget. Utbyggings- og eiendomsavdelingen (UE) forvalter og drifter ca. 252.000 m² av den totale bygningsmassen som har en markedsverdi på ca. 6-7 milliarder. Dette inkluderer barnehager, skoler, sykehjem/ helseinstitusjoner, idrettsanlegg, administrasjonsbygg og andre bygg. Forvaltning av boliger er ikke i UEs portefølje, men ivaretas av Boligkontoret ved Helse og Omsorgsavdelingen (HO).
Avdelingen har i 2019 levert godt på både kvalitetsmål og økonomiske mål.
Økonomi
Avdelingen har i 2019 levert tilfredsstillende resultater ift. budsjettmål og bidratt positivt til kommunens regnskapsmessige resultat, med 3,85 millioner i mindreforbruk. Dette tilsvarer et budsjettavvik for UE på ca. 2,6%. UE har levert tjenester som planlagt og det positive avviket skyldes i hovedsak arbeid med driftstilpasninger, effektivisering, samt vedlikeholdsmidler for nye bygg tenkt avsatt på fond.
Personal
UE hadde ved utgangen av 2019 149,3 faste årsverk, fordelt innenfor fagområdene FDVU, renhold, eiendomsforvaltning og utvikling, utbygging, og avtaler og kontrakter. Avdelingen har i 2019 videreført arbeidet med rekruttering av fremtidsrettet fagkompetanse når naturlige avganger oppstår for å møte økt kompleksitet i kommunens bygg, samt ytterligere profesjonalisering av avdelingens driftsorganisasjon.
Sykefraværet i 2019 endte på 3,37%, en nedgang fra 4,79% fra 2018. 3,37% er godt innenfor avdelingens mål på 6%, og historisk lavt i avdelingen. Resultat kommer av kontinuerlig fokus og oppfølging fra alle kontorer i avdelingen, samt at ansatte i 2019 har vært friskere.
Mål og resultater
Avdelingens resultatmål for 2019
- Økonomisk balanse i budsjett med effektiv utnyttelse av avdelingens ressurser
- Fokus på lavt sykefravær med mål på 6% for 2019
- Ytterligere profesjonalisere og digitalisere drift av kommunens bygg
- Gjennomføre tiltak innen energieffektivisering og universell utforming
- Sørge for kvalitet i utvikling og gjennomføring av investeringsprosjekter og en god
overgang fra ferdigstilte bygg til daglig operativ drift - Ytterligere profesjonalisere og effektivisere grunneierfunksjonen, samt utvikle flere tomtearealer til bolig og næringsformål.
- Utvikle og tilpasse kommunens eiendomsmasse, med hensyn til arealeffektivitet
og maksimal bruksutnyttelse
Ytterligere profesjonalisering av driften Det er gjennomført analyse av bygningsmassen hvor tilstand- og konsekvensgrad er kartlagt. Ikke kartlagt bygningsmasse er bygg som er planlagt solgt eller revet. Analysen gir en risikovurdering ift. tilstanden et bygg har og konsekvensen det måtte medføre å ikke gjennomføre vedlikeholdstiltak. Resultatene viser at bygningsmassen befinner seg i hovedsak i kategoriområdet «normal slitasje» ift. byggets alder. Uteareal fremkommer som et generelt område i analysen der tiltak bør prioriteres. Høsten 2019 ble det også gjennomført en intern kartlegging av universell utforming. Kartleggingen er basert på en rekke kriterier med henvisning til gjeldende lovverk innen universell utforming fra Lovdata og Tek17. Av kriterier kan man nevne blant annet HC-parkering, taktil skilting, rullestol-tilgjengelighet og HC-WC i alle etasjer. Profesjonalisering og digitalisering av drift av bygg, og i avdelingen generelt, er et kontinuerlig arbeid. Høsten 2018 ble det innført en ny digital plattform for forvaltning av bygningsmassen til Bodø kommune. Avdelingen er nå i prosess med å få all oppdatert informasjon og oppfølging av bygningsmassen over til den nye plattformen, Facilit. Plattformen er tilgjengeliggjort for eiere, leietakere og andre eksterne aktører som leverer tjenester og gjennomfører tilsyn. Plattformen legger med det til rette for en bedre kommunikasjon mellom avdelingen som forvalter, og byggets brukere. Alle får tilgang til samme informasjon om framdrift og status på pågående og planlagte oppgaver. Videre ble det i 2019 innført sonedrift for den operative driftsorganisasjonen, hvor kommunens bygningsmasse er delt inn i fire soner. Dette vil i tiden framover bidra til økt kvalitet, mindre sårbarhet og ressursoptimalisering. Robotisering er et grep i avdelingens strategi for å digitalisere prosesser. Dette er i 2019 blitt intensivert av renhold/service-kontoret hvor renholdsroboter er innført på flere av de kommunale byggene. Dette, samtidig som det innføres egen standard for renhold i kommunens bygg, skal bidra til bedre utnyttelse av ressursene i avdelingen og videre effektivisering av driften. Energieffektivisering Avdelingen har effektivisert og digitalisert driften av tekniske anlegg på de kommunale bygg, herunder sentral driftsstyring (SD-styring) som bygger på bruk av sensorteknologi. Her overvåkes temperaturer, relativ fuktighet og CO2-konsentrasjon. Varmepumper med energibrønner er et annet eksempel på tiltak som har vist seg å ha god effekt. I perioden 2017 til 2019 er energikostnadene redusert med 5 millioner kilowatt-timer (kWh) som resultat av avdelingens tiltak. Avdelingen arbeider videre mot målet om å redusere energiforbruket med ytterligere 2,4 millioner kWh som skal gi en total besparelse på 7,4 millioner kWh innen utgangen av 2021. Gjennomføring av investeringsprosjekter Avdelingen har arbeidet med investeringsprosjekter i ulike faser med total verdi på ca. 2,9 milliarder. I året som har gått er de største utbyggingsprosjektene Rådhusprosjektet, Parkeringsgarasjen i kvartal 99, og Tverlandet skole blitt ferdigstilt. For å sørge for kvalitet i utvikling og gjennomføring av investeringsprosjekter, og samtidig ha en god overgang fra ferdigstilte bygg til daglig operativ drift, har UE utført arbeidet med å utvikle en ny prosjektmodell. Denne skal bla. sikre effektiv prosjektgjennomføring og bidra til medvirkning både fra brukere og driftsorganisasjon. For overgangen til drift bidrar modellen til at det operative fagmiljøet blir inkludert tidligere i prosessen og på sikt medfører at FDVU-kontoret kan drifte byggene mer effektivt og få mer vedlikehold for hver krone. Denne modellen tar sikte på å være kompatibel med alle kommunens prosjekter, også utenfor byggeprosjekter. Modellen er et nytt konsept for prosjektstyring og investeringsbeslutninger som vil bidra til bla. en bedre planlegging og budsjetteringsprosess i framtiden. Grunn- og eiendomsutvikling Kirkhaugen skole ble i 2019 solgt for 55 millioner. Det er jobbet videre med å klargjøre B4 Bodøsjøen og Herredshuset for salg. Disse eiendommene kan være klare for salg i 2021. Kommunen har omtrent 90 daa. areal regulert til næring. Tilgangen på kommunale næringstomter har over tid vært liten. Det jobbes nå aktivt med å få klargjort det utfylte området som kommunen eier på Langstranda (atkomst og byggemodning). Det er mottatt 29 henvendelser (bolig og næring) i 2019 for kjøp av tilleggsareal. Det ble avsluttet seks salg av tilleggsareal. Forberedelsene med å selge/utvikle flere tomteområder er igangsatt, herunder Nedre Hammarlia, Eventyrhaugen og Mørkved Bydelssenter. Når det gjelder det mer planmessige arbeidet knyttet til leieavtaler og analyse av framtidens behov for bygningsmasse, basert på god areal- og driftsøkonomi, er avdelingen i startfasen med dette arbeidet. Her er UE avhengig av at HO- og OK-avdelingen har gode analyser og planer for sin framtidige tjenesteproduksjon. Avdelingen har i 2019 lagt grunnlag for økt satsning på Ny by - Ny flyplass. For å legge til rette for en god eiendomsutvikling for det nye området over tid, er det viktig at avdelingen bidrar i større grad med sin fagkompetanse. Det er derfor dedikert en eiendomsutviklerressurs som vil ha prosjektet som hovedfokus. Avtaler og kontrakter I avdelingen er det over tid blitt avdekket et behov for større fokus på det faglige rundt avtale- og kontraktshåndtering. Avdelingen ser en klar tendens til at forhold knyttet til kommunens virksomhet rettsliggjøres. Dette medfører blant annet at risikoen for rettsaker i tilknytning til eksempelvis byggeprosjekter har økt sammenliknet med tidligere. Det er grunn til å anta at dette er en utvikling som vil fortsette. Denne utviklingen medfører at avtaleverket som Bodø kommune benytter i sin virksomhet bør være godt gjennomarbeidet – et avtaleverk med god kvalitet vil være konfliktforebyggende, samt øke sjansen for å få gjennomslag dersom konflikt skulle oppstå. Dette gjelder både i forhandlinger og i rettssystemet. Et resultat av dette er at det i 2019 ble gjennomført en organisasjonsjustering for å hensynta dette. Ut fra eksisterende organisasjon er det skilt ut en støttefunksjon under kommunaldirektør som har hovedfokus på avtaler og kontrakter.Les mer om mål og resultater