For noen uker siden la nok noen observante Bodø-væringer merke til de hvite syklene og tilhørende stativ som ble plassert rundt om i byen. Dette er en pilot på en eventuell fremtidig by sykkel ordning i regi av Bodø kommune.

- Vi er nå i gang med pilotering av disse syklene som et ledd av smart Bodø satsingen nå i sommer. Vi har valgt å starte med å teste ut 10 el-sykler for å se om dette er noe Bodø-væringene ønsker og trenger før vi går til i et eventuelt innkjøp av en fullskala by sykkel ordning.

Det sier Marianne Bahr Simonsen, prosjektleder for smart by-satsingen i Bodø kommune.

Dette er et samarbeid mellom Bodø kommune, Nordland Fylkeskommune og Nordvik Mobility.

Mennesket i sentrum
- I Bodøs smart by-satsing er mennesket i sentrum for alt vi gjør. Det handler om å ta utgangspunkt i Bodø-væringenes behov og ta i bruk ny teknologi for å gjøre byen til et bedre sted å leve, bo og arbeide.

Prosjektlederen vektlegger at framtidas Bodø skal skapes i samarbeid mellom kommune, næringslivet og ikke minst innbyggerne. Derfor er det viktig for oss å gjøre nettopp en slik pilotering, sammen med Bodøs befolking, for å finne ut hva nettopp de ønsker.

- Vi fokuserer på at vi sammen skal finne løsninger som både innbyggerne ønsker, og også som de kanskje ikke vet at de trenger. Gjennom smart satsingen ønsker vi også bidra til å stimulere lokalt og nasjonalt næringsliv for å sammen nå de ambisiøse målene vi har satt oss, sier Bahr Simonsen.

Smart Bodø-satsingen i Bodø kommune skal bidra til verdiskaping og etablering av arbeidsplasser lokalt og være en god samarbeidsparter for et aktivt og initiativrikt næringsliv som ønsker å teste ut nye løsninger.

Hvor er syklene plassert?
Foreløpig står syklene på Bodø torg og på Bodø lufthavn. Senere i sommer kommer det stativ ved kvartal 99 og jernbanestasjonen.

Du kan laste ned app. og registrere bruker på Nordvikgo.no for å bruke syklene. GO er en mobilitetstjeneste levert av Nordvik Mobility i samarbeid med Move About. Som tilbyr skreddersydd smart delingstransport.

Når du kommer til sykkelstativene- følg instruksjonene på stativene. Flere transportmidler og former vil etter hvert kunne knyttes til.

- Nye muligheter
- For oss i Bodø kommune åpner ny teknologi opp for mange nye muligheter for å gjøre våre tjenester til innbyggerne enda bedre . En by er verken smart eller god å bo i uten innbyggere som trives og føler at de blir hørt. Derfor ønsker vi innbyggerne med på denne testingen for å finne ut hva som er hensiktsmessig for oss som bor akkurat her, sier prosjektlederen videre.  Er det el sykler, vanlige sykler eller kanskje cargobikes (lastesykkel) som gjør at Bodøværingene lar bilen stå og velger en mer miljøvennlig transport fremover, avslutter Marianne Bahr Simonsen.