75 55 50 00

Avlastet hjerne gir større nærvær

Tips og triks til bedre en bedre hverdag

Når hjernens autopilot stadig er på, mister vi evnen til å oppleve nåtiden. Men med akkurat som alt annet vi øver på, kan vi trene opp denne evnen. Med oppmerksomhetstrening kobles autopiloten ut og gjør det mulig å bli klar over hva som skjer i ¨nuet¨.

Fordi vi bruker mye energi på å tenke, har vår avanserte hjerne utviklet et system som gjør at ny informasjon blir lagret relativt raskt i et autopilot-program, noe som betyr at vi raskt vil være i stand til å gjøre flere ting samtidig uten å måtte tenke over det.

Oppmerksomhetstrening handler om å være til stede med en ting om gangen og ikke drive med multitasking. Å bli mer klar over sine fysiske reaksjoner, følelser og tanker, øker evnen til å handle mer hensiktsmessig til det som skjer.

Å praktisere oppmerksomhetstrening krever utholdenhet. Jo mer du trener, jo mer vil du merke effektene i hverdagen. Selv om mengdetrening er bra, trengs det bare en kort periode hver dag for at du skal merke forskjell.

Til og med hjernes plastisitet, formbarhet, blir påvirket av oppmerksomhetstrening. Hjernebarken blir tykkere i områder som reduserer angst og uro, samt minsker følsomheten i amygdala («reptilhjernen» som signalerer ved frykt og angst).

Å ta en pause i naturen - i parken, hagen, skogen, ved hav eller sjø, er også en øvelse i bevisstgjøring. Å lytte til fuglesang, legge merke til de skiftende årstidene eller lukte på blomster og høstløv er en annen måte å la hjernen få hvile og redusere stress.

Tar du en utfordring?:

Her er noen øvelser som innebærer at du skal stoppe opp å observere hva du gjør og tenker. Velg en eller flere av forslagene nedenfor.

  • Jobb fokusert. For eksempel: Unngå å sjekke mailboksen to timer om dagen.
  • Reis deg opp å se ut av vinduet og ta noen dype åndedrag.
  • Spis lunsj og kjenn etter hvordan maten smaker.
  • Legg vekk telefonen under møter.
  • Gjør en ting om gangen; eks. Snakk i telefonen uten å sjekke e-post.
  • Sitt i en avslappet stilling i stolen å la skuldrene falle i noen få minutter. La tankene komme og gå.
  • Gi noen et ekstra smil og / eller si et vennlig ord.
  • Stå opp noen minutter tidligere enn normalt, så blir starten på dagen litt roligere.

Skrevet av:

Kristina Bähr

Pediatrisk Specialist, profesjonell coach og leder veileder.