75 55 50 00
articleimage

Sov godt

April: Sov godt

Hvordan sover du? Går du rundt og er småsur og føler deg uopplagt og ukonsentrert? Du er ikke alene om det. Ofte skyldes det rett og slett for lite søvn.

Mange tar søvn som en selvfølge og sover lenge og godt mens andre syns det er kjedelig og unyttig å sove bort tiden. Vi er helt avhengig av søvn for at kroppens funksjoner skal være på topp. Kroppen og hjernen reparerer og vedlikeholder seg selv mens vi sover.

De fleste voksne sover mellom 6 og 9 timer per natt, men søvnbehov er individuelt. Er du uthvilt på dagtid, har du fått nok søvn. Husk at kvaliteten på søvnen er like viktig som antall timer.

Utfylling av søvndagbok i en til to uker er en god måte å kartlegge søvnen din på. Last ned skjema her:
 

Søvnskjema

Hjelp til utfylling kan du finne her: Hjelp til søvnskjema


Sjekk filmen "Kids, are you getting enough sleep":

Sleep


 

Har du søvnvansker? Ta kontakt med Frisklivssentralen i Bodø kommune, de arrangerer søvnkurs
Trykk på logoen under for kontaktinformasjon og mer info:

Fls


Tre tips for deg som strever:

  • Lær deg en avspenningsteknikk, bruk den ved oppvåkninger
  • Sett av en ”problemhalvtime” om ettermiddagen/tidlig kveld hvor du tenker gjennom dine bekymringer og problemer. Unngå å ta med deg bekymringer og problemer til sengs
  • For mer info, se Helsenorges gode råd for bedre søvn

(trykk på bildet for å se rådene)

Søvn- Baredu

For spesielt interesserte: