– Flere av de som er i karantene har symptomer på covid-19 og er eller kommer til å bli testet, sier smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen i Bodø kommune.

For to av de smittede er foreløpig ikke smitte-kilden avklart, og det er derfor smittevernoverlegen er nøye med å be folk om å holde karantenen.

LES OGSÅ: Fire nye smittetilfeller i Bodø

Test betyr karantene
Alle personer med symptomer skal be om å bli testet.

– Og mens man venter på prøvesvar er det meget viktig å holde seg i karantene. Det er meldinger som tyder på at ikke alle følger vår klare råd, sier Hagen.

- Viktig å være årvåkne
Siden i mars er det  66 personer som er smittet av korona i Bodø, og den siste tida er tallene økende, både i Bodø kommune og mange andre steder i landet.

Her kommer klinkeklare råd fra ordfører i Bodø, Ida Pinnerød;

– Det er viktig å være årvåkne akkurat nå, så er det viktig å holde avstand, vaske hender, og dersom man føler seg dårlig må man være heime . Klarer vi dette unngår vi store utbrudd av smitte, sier ordføreren.