Målet for turen var å hente inspirasjon og lage konkrete avtaler for å utvikle bærekraftige og smartere byer i nord.

- Skal vi lykkes med å lage smartere byer er vi er avhengig av at kommunene og næringslivet i nord jobber sammen for å utvikle og gjennomføre smarte løsninger. Ved at vi er en så stor gjeng fra Nordland som reiser sammen, håper vi kan føre til lokal innovasjon, verdiskaping og – ikke minst – regionalt samarbeid om smart og bærekraftig utvikling, sier smartby-ansvarlig i Bodø, Marianne Bahr Simonsen.

Løfte blikket
Smart City Expo World huser 20 000 deltagere fra 120 land og over 700 byer. Temaet for årets kongress var digital transformasjon, urbant miljø, mobilitet, styring og finans, inkluderende byer og samfunn.

- Ved at vi deltar på denne konferansen, tilfører vi ny kompetanse og bygger relasjoner i et av de mest etablerte miljøene for smartby. Det hjelper oss å løfte blikket og bidra til å utvikle gode løsninger lokalt som kan eksporteres globalt. Konferansen i Barcelona har virkelig levert, vi sitter igjen med flere nye idéer, avtaler og gode partnerskap med nasjonale og internasjonale aktører, sier Simonsen.

På spørsmål om hvilke avtaler som er gjort, er Simonsen hemmelighetsfull.

- Vi kan enda ikke si så mye om avtalene til bedriftene, men for Bodø kommune sin del kan vi for eksempel avsløre at vi fikk vi en inntreden i en søknad til et stort europeisk prosjekt som fyrtårnsby innen smartby.

Sette Nordland på kartet
Innovasjon Norge var sammen med Smart Bodø, initiativtaker til turen. De har stor tro på at bred deltakelse fra hele fylket vil føre til smartere byer.

- Med 40 deltakere fra Nordland, viser at det er stor interesse over hele fylket for å lykkes med smartby-satsingen. Vi i Innovasjon Norge har stor tro på at når vi reiser sammen på kongresser som dette, styrker det samarbeidet mellom oss og vi vil få til flere felles prosjekter som kan bidra til å sette Nordland på kartet i utvikling av innovative løsninger på de globale utfordringene, sier seniorrådgiver i Innovasjon Norge Anita Skog.

Smartby
På spørsmål om hva en smartby er, svarer Marianne Bahr Simonsen følgende:

- Smarte byer og lokalsamfunn setter innbyggerne i sentrum, og tar i bruk ny teknologi, innovative metoder, samarbeid og samskaping for å bli mer bærekraftige, attraktive, produktive og tilpasningsdyktige. Vi jobber etter åtte definerte prinsipper som skal sette retning for jobben vi gjør og det er; sett innbyggerne i sentrum, tenk helhetlig, prioriter klima og miljø, vektlegg inkludering og samskaping, sats på neste generasjons næringsliv, del og ta i bruk åpne data, sats på kompetanseutvikling, omstilling og innovasjon, samt begynn lokalt, men tenk globalt.