Bodø kommune viderefører den lokale tilskuddsordningen hvor ulike aktører kan søke tilskudd for å drifte et gratis aktivitets- og opplæringstilbud til barn og unge i skolens høstferie som i år er 6. - 10. oktober.

- Tilbakemeldingene vi har fått fra både arrangører og deltakere har vært fantastiske, og vi oppfordrer alle til å søke på disse midlene, sier Tom Forsmo ved kulturkontoret. Det kan søkes om støtte til lønn og utstyr det er behov for til tiltakene, fortsetter han.

Aktivitetstilbudene kan være både utendørs og innendørs; Opplæring, idrett, kultur, musikk, kunst, teater, dans, sirkus, friluftsliv fra hav til fjelltopp, eller andre formål som er beregnet og tilrettelagt for barn og unge fra 6 til 16 år. Tilbudet skal være åpent for alle, uavhengig av om de er medlem eller ikke.

På bakgrunn av erfaringene som er gjort i sommer, samt at det er mindre midler i omløp har kommunen valgt å legge følgende kriterier i søknadsbehandlingen:

• Tillbudet skal ikke gi overskudd til bidragsmottaker
  • Tillbudet skal i all hovedsak gjennomføres på dagtid
  • Støtte til lønn ved overnatting støttes ikke
  • Tilbudet bør legge til rette for at barn med funksjonsnedsettelser kan delta
  • Tilbudet bør være integrerende for minoriteter og vanskeligstilte
  • Søknadsbeløpet skal ikke overstige 100 000 kroner.

Videre skal tilbudet være av slik art at det er barna som gjennomfører aktiviteten. Tilbud som turneringer, eventer, konserter og tilbud etc. gis ikke støtte.

Andre vilkår for støtte

• Tilbud om gis til elever i grunnskolen som er bosatt i kommunen. Dette gjelder både elever i kommunal grunnskole og elever i private og frittstående skoler.
  • Tilbudet skal ikke erstatte eller påvirke den ordinære grunnskoleopplæringen.
  • De tilbudenesom finansieres av tilskuddet er gratis for elevene.
  • Tilskuddet skal i sin helhet gå til å dekke utgifter knyttet til nye tilbud, eller et utvidet tilbud.
  • Tilskuddet kan ikke benyttes til å finansiere eksisterende lokale tilbud.

For søknader fra avdelinger internt i Bodø kommune skal leder stå som søker.

Les mer om tilbudet her.