- Lite smitte betyr ikke null smitte. Det er viktig at alle er oppmerksomme på dette. Med den gunstige utviklingen vi har hatt i det siste, har nå vi fått en påminnelse om at det er en person som har smitte som vi ikke kan redegjøre opprinnelsen til. Dette er en påminnelse til alle, at dette skumle, farlige viruset finnes noen steder som vi ikke har kontroll på. Det er en alvorlig situasjon, og de som ikke har tatt smittevern så nøye, må tenke seg om, sa smittevernoverlegen under torsdagens pressebrief fra rådhuset.

Bekymret for russen
Også i dag vektla smittevernoverlegen at han er ekstra bekymret for russen og russefeiringa:

- Russen må gjerne feste og ha det moro, men det må ikke være fest og moro som blir til ulykke. Flertallet har vist fin oppførsel, men det er et mindretall som jeg er bekymret for, sa Hagen.

-  Noen sliter med ettervirkninger av COVID-sykdom, og det er mange som har måttet bære en byrde i forbindelse med tiltakene for å begrense smitten. Jeg ber folk om å tenke over dette, sa Kai Brynjar Hagen.

Under torsdagens pressekonferanse deltok også ordfører Ida Pinnerød og leder for politiet i Salten Robin Johnsen.

Temaene var 17. mai og russefeiring, samt ny informasjon om idrettsanlegg og ei gladmelding fra Stormen bibliotek som åpner for besøk igjen fra og med i dag torsdag.

I tillegg ble det delt ut et Drømmestipend til danser Pernille Øien fra Bodø.

LES OGSÅ:  Pernille fra Bodø får Drømmestipendet 2020

Stipendet ble delt ut av ordfører Ida Pinnerød og rektor for Bodø kulturskole Bård Bergrabb. Prisvinneren selv kunne dessverre ikke møte til prisutdelingen, på grunn av sykdom.

Se hele pressekonferansen med påfølgende prisutdeling i opptak her: