Det var ikke snakk om å klippe snor da hovedinnfallsporten til Sjunkhatten nasjonalpark skulle åpnes. Det tok elevene seg selv av.

Barnas nasjonalpark

Nærmere 50 prosent av barn og unge i Nordland fylke bor i nærheten av nasjonalparken. Lett tilgjengelighet gjør Sjunkhatten til et attraktivt område for friluftsliv, særlig for barn og unge, og har derfor fått tilnavnet “barnas nasjonalpark”. Nasjonalparken består av et stort, sammenhengende fjellområde omkranset av fjorder og kystlandskap. Området er variert med både spisse tinder, dype daler, avrundede fjell og viktige våtmarksområder, som byr på varierte opplevelser både sommer og vinter.

Artikkelen forsetter under bildet.

Bildet viser flere titalls elever som sitter på en gruslagt sti og spiser, drikker og slapper av. I bakgrunnen synes noen voksne og en gapahuk. Bildet viser flere titalls elever som sitter på en gruslagt sti og spiser, drikker og slapper av. I bakgrunnen synes noen voksne og en gapahuk. Foto: Preben Hunstad/Bodø kommune

Barna åpnet inngangen

Porten til nasjonalparken har ikke hatt noe tilrettelagt foruten parkeringsplassen, men den er nå opparbeidet med rasteplass, lekeområde, natursti og informasjonstavler, som forsterker at den skal være barnas nasjonalpark.

Da Bodø kommune og Midtre Nordland nasjonalparkstyre arrangerte åpning av hovedinnfallsporten til Sjunkhatten nasjonalpark 3. september, var det helt naturlig at elever skulle få oppleve det.

Tre skoleklasser fra femte trinn fra to Bodøskoler ble dermed invitert. Arrangementet startet med en offisiell åpning av utvalgsleder Kyrre Kolvik på Sandjorda parkeringsplass, og barna fullførte talen med en bølge.

- Tenk at vi er så heldig å ha en nasjonalpark så nært som dette. Det er det ikke mange som kan skryte av at de har. Dette er barnas nasjonalpark, deres nasjonalpark, sa Kolvik blant annet til elevene.

I stedet for en tradisjonell snorklipping, ble løsningen at elevene løp snoren ned, og dermed åpnet inngangen til nasjonalparken. Resten av arrangementet foregikk rundt skjelterskågen litt lenger ut i marka med mat og aktiviteter med friluftstema. Bodø og omegn turistforening, Salten friluftsråd, Nordland jeger- og fiskeforening og Statskog Fjelltjenesten stilte også på arrangementet.