- Vi ønsker å legge til rette for økt samskaping for å finne gode løsninger på samfunnsmessige problemer, sier prosjektleder Mona Halsbakk fra KS.

Sammen med Maiken Johnsen og Marius Fagerli fra Innovasjon Norge og Silje Munkvold og Gøran Raade-Andersen fra Bodø kommune inviterer de til «Regional møteplass», på Folkets Hus i Bodø tirsdag 14. mai.

Deltakelse og inkludering
Her håper de å kunne legge til rette for at privat, ideell, og offentlig sektor finner sammen for å løse noen av de store utfordringene i Salten i dag.

Samfunnsutfordringer som utenforskap, frafall i skolen, ensomhet, økende helseulikheter i befolkningen, integrering og klimautfordringer øker presset på velferdsstaten.

- Vi som kommune ønsker i mye større grad å være de som nå stiller spørsmålene, samler ulike aktører til dialog og som snakker høyt om de sammensatte utfordringene vi ikke kan løse alene, sier Silje Munkvold, prosjektutvikler i Bodø bylab.

- Dette handler om å legge til rette for innbyggerinvolvering og at vi skal skape framtidens samfunn sammen med andre aktører, på tvers av tradisjonelle skillelinjer, sier Munkvold.

- Vi fokuserer på deltakelse, inkludering og nærhet i samfunnet, og håper møteplassen vil være starten på mange gode prosjekter og samarbeid sier Marius Fagerli fra Innovasjon Norge.

Kommunene eier utfordringene
Arrangementet i Folkets Hus i Bodø tirsdag 14. mai er i regi av KS, Innovasjon Norge og Bodø kommune.

- Det er første gang dette arrangeres i Bodø.  Det skal være en møteplass for hele Salten, og vi håper på god deltakelse, sier prosjektleder Mona Halsbakk.

Sammen med resten av prosjektgruppen er hun tydelig på at de ønsker flere påmeldinger fra kommunene i Salten.

- Kommunene skal ikke lenger skal være ekspertene i rommet, men derimot prøve å oppnå en slags likeverdighet med andre aktører og i fellesskap finne de beste løsningene. Det er kommunene som eier utfordringene, sier Mona Halsbakk.

Fra idé til ferdig plan
Møteplassen skal markere starten på et stort og viktig prosjekt i Salten.

Og ifølge prosjektgruppa skal dette ikke bare være et forum for idémyldring.

- I samarbeid med NODA skal vi ta dette videre til noe konkret. Planen er at hver kommune får tildelt en designer eller prosessrådgiver fra NODA som skal delta sammen med de øvrige deltakerne på minst fem samlinger, sier Marius Fagerli og legger til:

- Ved hjelp av NODAs tjenestedesign-konsept, skal gruppene ledes fram til en ferdig utviklet plan for gjennomføring av et pilotprosjekt og eventuelt videreføring til et hovedprosjekt.

Samarbeidsprosjekt
Prosjektet «Regionale møteplasser» skal utvikle møteplasser for samskaping mellom kommuner, sosiale entreprenører, private bedrifter og ideell sektor.

Dette er et nasjonalt samarbeidsprosjekt mellom KS, Innovasjon Norge, Ferd Sosiale Entreprenører, SoCentral og NODA. Og i løpet av året skal det arrangeres flere regionale møteplasser over hele landet.