Det er den klare meldingen fra Bjørn-Inge Ingvaldsen, leder for Byteknikk ved Teknisk avdeling i Bodø kommune, søndag kveld.

- Vi har alt av tilgjengelig utstyr og alt av både kommunalt og innleid private brøytepersonell ute, og vi har store utfordringer med å holde veinettet i Bodø åpent, sier Ingvaldsen.

Han viser til ett av mange eksempler fra veiene i dag, søndag:

- Et eksempel er fra Junkerveien: Etter å ha brøytet veien oppover Junkerveien for så å snu ved Maskinisten, så var det nesten like mye snø på veien igjen da brøytebilen kjørte tilbake. Og det sier litt om den utfordringen vi står i nå - og cirka et døgn framover.

Ingvaldsen ber nå folk å om la bilen stå, så langt det lar seg gjøre.

- Dette gjelder både nå i kveld, men også mandag morgen, sier Ingvaldsen og fortsetter:

- Det er også viktig at de som er ute og kjører er ekstra oppmerksomme på myke trafikanter, syklende og gående, da de ofte trekker ut i veiene fordi fortauene er nedsnødde, sier Ingvaldsen.

Han skryter av innsatsen til brøytemannskapene som gjør alt de kan for å bedre situasjonen.

- Men vi må også be folk om å være ekstra varsomme og tålmodige på grunn av værsituasjonen. Vi har dessverre ikke ressurser nok til å kunne ta unna alt underveis når værsituasjonen blir så ekstrem som den er nå, sier Ingvaldsen.

Det er ventet fortsatt mye vind og snøbyger utover natten.

- Vi oppfordrer derfor alle som har mulighet til å la bilen stå hjemme i morgen tidlig. Vi må også be de som skal parkere i sentrum om først og fremst å bruke parkeringshus. Det vil lette jobben vår betraktelig, sier Bjørn-Inge Ingvaldsen.