Dette skyldes høyere inntekter fra Staten og at kommunen har klart å redusere sine utgifter. Tertialrapporten viser et overskudd 14 millioner kroner.

-På årsbasis anslår vi at Bodø kommune går i balanse, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.

Tall og fakta

Tertialen viser at kommunens inntekter øker med knappe 131 millioner kroner. Dette skyldes økte skatteinntekter og aksjeutbytte, eiendomsskatt og oppjustering av kapitalkostnader. Av dette er 35 millioner kompensasjon for økt pris- og lønnsvekst og 8,9 millioner i øremerkede midler til helse- og omsorg.

Kommunedirektøren foreslår å sette av 72 millioner kr til fond etter at innmeldte driftsbehov er foreslått dekket. Overskuddet på 14 millioner er fondsavsetning minus prognosen for merforbruk dette året.

Fornøyd kommunedirektør

- Jeg er fornøyd med at resultatet for 1. tertial er bedre enn forventet. Hovedårsaken er høyere inntekter samtidig som kommunens ansatte gjør en stor innsats for å redusere utgifter. Årsprognosen viser at om lag halvparten av bystyrets vedtak på kutt av 118 millioner er identifisert og iverksatt. Det betyr at vi fortsatt har en svært krevende jobb foran oss for å nå målet. Det er derfor avgjørende at arbeid med å iverksett tiltakene i oppdrag grønn økonomi fortsetter med full styrke, sier kommunedirektør Kjell Hugvik.

Usikker økonomisk framtid

- De økonomiske utsiktene fremover er svært usikre med varslede renteoppganger kombinert med økt pris- og lønnsvekst. Kommunes økte inntekter må derfor i hovedsak settes av som en reserve for å håndtere denne usikkerheten. Den økonomiske situasjonen i Bodø kommune er fortsatt svært utfordrende som krever at ledige midler må brukes til å settes av på fond for å møte utfordringene fremover, sier kommunedirektør Kjell Hugvik

Må ha kompensasjon for korona-utgifter

Bare i år har Bodø kommune hatt utgifter til korona på 34 millioner kroner.

- Vi forventer at Staten kompenserer våre korona-utgifter i sin helhet, sier Hugvik. Resultatet blir tilsvarende forverret dersom Staten ikke betaler.