- Det er snakk om en såkalt importsmitte. Det vil si en person som har blitt smittet på reise i utlandet, sier kommuneoverlege Jim André Dahl i Bodø kommune.

Han opplyser om at den smittede personen nå er i isolasjon.

- Personen var i utgangspunktet også i karantene da smitten ble påvist. Personen har tatt alle forholdsregler og videre smitteoverføring er derfor svært lite sannsynlig, sier Dahl og fortsetter:

- Dette viser viktigheten av karantene dersom man har vært i land med mer utbredt koronasmitte, og at det å bli testet er viktig. Dette viser også at det er høy risiko for at nye smittetilfeller skyldes importsmitte fra utlandet.

Kommuneoverlegen sier videre at dette er en påminnelse om at koronaepidemien ikke er over.

- Selv om vi ikke har påvist koronasmitte i Bodø i lang tid, så er det en påminnelse om at epidemien fortsatt er aktiv og at vi må fortsette å ta nødvendige forholdsregler og smitteverntiltak, sier Jim André Dahl.

Dette er smittetilfelle nummer 37 i Bodø kommune.