Basert på råd fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet har regjeringen besluttet å forsterke smitteverntiltakene og justere dagens nasjonale anbefalinger, slik at kommunene har kapasitet til å håndtere lokale utbrudd og få på plass mer testkapasitet.

Det opplyste statsminister Erna Solberg og regjeringen om i en pressekonferanse og pressemelding søndag.

På regjeringen.no finner du en oppdatert oversikt over de nye nasjonale smitteverntiltakene.

I tillegg til anbefalingen om hjemmekontor vil også alle landets videregående skoler og ungdomsskoler går over til rødt nivå.

- Når det gjelder ungdomsskolene i Bodø kommune, så vil informasjon bli gitt direkte til hver enkelt elev og foresatte på hvordan dette vil påvirke de ulike skolene, sier rådmann Rolf Kåre Jensen.