Dette er en oppfølging av massevaksineringen helgen 16. – 18. oktober.

Massevaksinering gjelder kun personer i risikogruppe. I forbindelse med Covid-19 og økt smittevern vil det ikke være mulig å bare møte opp. Man må bestille time i forkant.

Her kan pårørende også bestille time på vegne av personer i risikogruppen.

- Det vil i tillegg åpnes for telefonbestilling fra og med mandag 2. november. Da vi opplevde svært stor pågang på telefon forrige gang, vil vi på forhånd be folk være tålmodige, sier Rasmussen.

Helselederen påpeker videre at de som har frikort må framvise dette ved betaling.

-  Dersom man ikke har med frikort må man betale for egenandel, og eventuelt få dette refundert i etterkant, sier Stian Wik Rasmussen.

Her er en huskeliste:

• Tenk påkledning, slik at det blir enkelt å komme til på overarmen. Gjerne en T-skjorte under jakken. Det er ikke avlukker/skjermbrett til å skjerme for avkledning.
  • Alle bør fortrinnsvis stille med munnbind.
  • Det koster 50 kroner i egenandel for å ta vaksinen, og gratis dersom man har frikort. Men frikort må framvises ved betaling.
  • Av smittevernhensyn tas det kun betalt med kort, ikke kontant.

Risikogruppene:

Følgende personer inngår i det som omtales som risikogruppene og anbefales influensavaksine på grunn av økt risiko for alvorlig sykdom:

• Alle over 65 år
  • Beboere i sykehjem og omsorgsboliger
  • Barn og voksne med: hjerte- og lungelidelser, diabetes, lever- eller nyresvikt, nevrologisk sykdom, svekket immunforsvar (f.eks. HIV, kreft, reumatoid artritt, m.m.) og svært alvorlig fedme.
  • Gravide i 2. og 3. trimester, samt gravide i 1. trimester som har kronisk sykdom eller er helsepersonell