Dette ble markert med en signeringssermoni i forbindelse med bystyrets møte torsdag 9. september.

- Solidarisk medansvar
- Når Bodø nå blir medlem av ICORN, er vi med på en stor dugnad, og tar et solidarisk medansvar for det europeiske fellesskapet, ved å ønske forfulgte kunstnere velkommen til byen vår, sier ordfører Ida Pinnerød.

Ordføreren signerte avtalen på vegne av Bodø kommune.

- Spesiell opplevelse
Elisabeth Dyvik, Programme Director ICORN, signerte avtalen på vegne av ICORN.

- Det er en veldig spesiell opplevelse for meg som bodøværing å få være i bystyret når Bodø kommune bli medlem i det internasjonale fribynettverket ICORN, sier Dyvik som har jobbet i ICORN siden 2007.

- Jeg er veldig stolt og glad for at Bodø kommune tar på seg denne viktige oppgaven, sier Elisabeth Dyvik.

En bru mellom folk
Asieh Amini, forfatter og journalist fra Iran og kom som fribyforfatter til Trondheim i 2010, var også til stede i bystyrets møte i Stormen konserthus torsdag, der hun holdt tale og leste opp to av sine dikt.

- Jeg ser på ICORN og alle fribyene som en bru mellom byene, landene og folket, og jeg tror at kunstnere gjør dette til en kort bru mellom folk slik at man kan bli kjent med hverandre og forstå hverandre. Dette er ikke bare en politisk sak, men folkets sak, sier Asieh Amini.

BildeOrdfører Ida Pinnerød, forfatter Asieh Amini, programme director ICORN Elisabeth Dyvik og rådmann Rolf Kåre Jensen. Foto: Bodø kommune

«Arts of Democracy»
Tidligere i år presenterte Bodø 2024 prosjektet  «Arts of Democracy», som er et europeisk samarbeidsprosjekt mellom Bodø 2024 og ICORN, hvor forfulgte kunstnere i åtte tidligere europeiske kulturhovedsteder skal være sentrale aktører i et omfattende kunstprosjekt, som vil bli vist her i Bodø i 2024.

Om ICORN
ICORN (International Cities Of Refuge Network) ble opprettet i Stavanger i 2006 og ble en uavhengig medlemsorganisasjon i 2010. Det er cirka 20 fribyer i Norge, og 70 ellers i Europa.

Å være en friby for kunstnere sikrer trygghet for forfulgte kunstnere slik at de kan uttrykke seg fritt uten frykt for å bli sensurert eller kneblet.

Fribyene er ambassadører for menneskerettigheter og ytringsfrihet ved å være vert for forfulgte kunstnere i alle sjangerne som romanforfattere, bloggere, poeter, journalister, tegneserieforfattere, singer/song writers, dramatikere, sakprosaforfattere og oversettere.