Dette ble markert først med et arrangement i folkeforumet i Bodø rådhus, med taler og signering av avtaler og deretter gikk turen til Bodø lufthavn for et første spadetak.

Avtalene ble signert av avdelingsdirektør Stig Nilsen fra Forsvarsbygg, konserndirektør Abraham Foss fra Avinor og ordfører Ida Pinnerød fra Bodø kommune.

– Noen dager er framtidsdager. I dag er en sånn dag, sa ordfører Ida Pinnerød til de oppmøtte i folkeforum denne tirsdagen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hadde tatt turen til Bodø i anledning den store dagen og ble med og tok et første spadetak ute på flyplassen sammen med ordfører Ida Pinnerød og Avinors Abraham Foss.

Bildet er tatt ovenfra da avtalene ble signert av avdelingsdirektør Stig Nilsen fra Forsvarsbygg, konserndirektør Abraham Foss fra Avinor og ordfører Ida Pinnerød fra Bodø kommune. Bildet viser også oppmøtte fra media og publikum i Folkeforum, Bodø rådhus.

Foto: Aleksander Ramberg/Bodø kommune