- Det er veldig artig å få være med og få et lite innblikk i hvordan de jobber. Det legges ned et enormt arbeid av ansatte i kommunen for å sette farge på byen vår med flotte blomster, sier ordfører Ida Pinnerød.

Denne uken ble ordføreren med anleggsgartner Tone Jakobsen, gartner Gerd Nilsen og seksjonsleder park og idrett, Anja Dahlberg, i teknisk avdeling i Bodø kommune, for å sette ut sommerblomster i ett av de mange blomsterbedene som kommunen har ansvaret for.

13.400 sommerblomster
Til årets sesong er det i kommunens gartneri i Thalleveien produsert 13.400 sommerblomster, og som nå skal være med å sette sitt fargerike preg på kommunale parker og plasser i Bodø sentrum, men også andre steder i kommunen.

- Vi har ansvaret for 40 små og store blomsterbed både i sentrum, Mørkved, Tverlandet og Saltstraumen. I tillegg settes det ut 36 store blomsterurner, sier seksjonsleder Anja Dahlberg.

Videre forteller Dahlberg og kollegene at 35 lyktestolper blir dekorert med tre blomsterampler hver – totalt 105 blomsterampler.

Det settes også ut to store kjegler på torget og det plantes ut blomkarse rundt alle trærne i Dronningens gate.

- Nytt i år er blant annet at vi har seks store blomsterkasser som skal henges på rekkverket i Bankgata ved Bohus, sier gartner Gerd Nilsen.

Sommerblomster

Nøye planlegging

Planleggingen for sommerblomstene begynner allerede om vinteren.

- Da planlegger vi hvor mange frø vi skal kjøpe inn og hvor mange planter vi skal produsere, og så starter selve plantingen i februar og vi driver blomstene fram i gartneriet vårt, sier Anja Dahlberg.

Og når de er helt sikre på at det ikke lenger er nattefrost, er sommerblomstene klar til å plantes ut i bed og krukker.

- Vi venter til andre uke i juni, sier Gerd Nilsen.

Det er til sammen 26 fast ansatte i park- og idrettsseksjonen, og i tillegg 24 sommervikarer.

- Det er seks ansatte som jobber med selve plantingen av sommerblomstene, og det er to som i hele sommer kun jobber med å vanne blomstene, sier Anja Dahlberg.

Mye skryt
Ordfører Ida Pinnerød er imponert over jobben som gjøres.

- Det er viktig å ha så dedikerte og flinke folk, og som har masse erfaring. Det er ikke bare å putte blomster ned i jorda. Det ligger mye planarbeid og grunnarbeid før man går i gang med selve pyntinga av kaka. Det er viktig å huske på, sier ordføreren.

Både seksjonslederen og kommunegartnerne forteller at de gode tilbakemeldingene sitter løst hos folket.

- Vi får veldig mye skryt hver dag, både fra turister og andre, for den jobben vi gjør, og folk virker veldig fornøyde. Det er selvsagt veldig hyggelig og det gir oss også en ekstra motivasjon, sier anleggsgartner Tone Jakobsen.

Hun og kollegene påpeker også at de merker stadig mindre hærverk.

- Jeg tror kanskje det kommer av at flere føler et eierskap til at byen ser flott ut, sier Tone Jakobsen.

Mangfoldig og fargerik
Også ordføreren fikk merke at mange tydelig setter pris på innsatsen til kommunegartnerne og de andre ansatte i teknisk avdeling i pyntingen av sommer-Bodø, da hun var med ut på jobb denne junidagen i Bodø sentrum.

- Det betyr mye for et lokalmiljø at det ser fint ut rundt oss, og det er viktig for Bodø som et turistmål. Det gjør noe med oss å se alle de flotte fargene. Det blir man glade av, sier Ida Pinnerød og fortsetter:

- Det at vi klarer å ha et bybilde som er så fargerikt og flott, speiler også byen og kommunen vår som er mangfoldig og fargerik.

Sommerblomster

Her er kommunegartnernes 10 beste blomstertips:

1. Vann plantene godt før disse plantes i bed og krukker.

2. Plantene må få både mat­ og drikke – husk å gi plantene gjødsel og ikke la dem tørke ut.

3. Plant tett slik at ugresset ikke slipper til mellom plantene.

4. Fjern blomster som er avblomstret, da får du ny blomstring.

5. Velg planter som er egnet for vårt klima.

6. Plant i næringsrik jord som er luket for ugress før planting.

7. Om du planter i krukker, husk at krukkene må være store nok, med nok jord, slik at plantene har nok å vokse i.

8. Vent med å plante til det helt sikkert ikke blir nattefrost – vi venter til andre uke i juni. Stemor kan plantes ut i april, den tåler kalde netter.

9. Om du planter i krukker – husk drenering i bunnen, slik at ikke plantene drukner om det regner eller om du vanner for mye.

10. Prøv deg frem med ulike kombinasjoner farger og sorter – det kommer hele tiden nye sorter med nye egenskaper.