Det er for tiden svært stor pågang på telefonen til Bodø legevaktJørgen Bjørnstad, daglig leder Bodø legevakt. .

- Slik har det vært i hele september, og vi har registrert en økning på 40 prosent av antall telefoner inn til legevakta, sammenlignet med et normalår, sier daglig leder ved Bodø legevakt Jørgen Bjørnstad.

Legevaktsjef Raymond Dokmo påpeker at det først og fremst er spørsmål knyttet til luftveissymptomer og korona som gir denne økningen.

- Vi har sett økt korona-smitte i Bodø den siste, men det er også mange andre virus der ute nå som gir luftveissymptomer, sier Raymond Dokmo.

De frykter nå at denne store økningen i antall telefoner inn til legevakta, kan føre til at det tar lengre tid for dem som trenger akutt legehjelp å komme igjennom på telefon.

Meldingen fra de to er derfor klar:

- Dersom man har luftveissymptomer og mistenker at man kan være smittet av korona, så kan man bestille en koronatest, men man trenger nødvendigvis ikke ringe legevakta først, sier de.

De viser til bestillingsskjema for covid-test på kommunens nettside, samt koronatelefonen som er åpen 10-15 mandag- fredag, og 11-14 lørdag og søndag:

- På dagtid har man også fastlegekontorene som man kan ta kontakt med, sier Bjørnstad.

Både Bjørnstad og Dokmo vektlegger at folk selvsagt skal ha mulighet til å ringe legevakta.Raymond Dokmo, legevaktsjef Bodø kommune.

- Dersom man føler seg syk med forkjølelsessymptomer, så er behandlingen som hovedregel å holde seg hjemme og ta det med ro, og å være tålmodig. Disse symptomene går som regel over av seg selv, og dette trenger man i all hovedsak ikke å ringe legevakta for, sier Raymond Dokmo og fortsetter:

- Men dersom man er urolig for at det er fare for liv og helse; at allmenntilstanden blir svekket, og man for eksempel ikke får ned feberen med vanlig febernedsettende/smertestillende som paracet, og dersom man ikke får i seg mat og drikke - så skal man selvsagt ringe legevakta.

- Vårt budskap er derfor at vi må forsøke å beskytte telefonen inn til legevakta slik at de som virkelig trenger akutt legehjelp, når igjennom, sier Jørgen Bjørnstad.