Det er nå sendt ut tilbud om vaksine til alle i Bodø som er registrert i prioriteringsgruppene fire og fem – etter prioriteringslisten for koronavaksine som FHI har satt.

I gruppe fire er personer i alderen 65-74 år, samt personer mellom 18 og 64 år med sykdommer/tilsander som er definert som høy risiko for alvorlig sykdomsforløp av covid.

I gruppe fem er personer i alderen 55-64 år med underliggende sykdommer/tilstander.

- Nå har vi sendt ut tilbud om vaksinering til alle personer som er registrert i disse to gruppene. Det er til sammen 860 personer i gruppe fire og 1.821 i gruppe fem, sier Jørgen Bjørnstad, daglig leder ved Bodø legevakt, Bodø kommune.

- Dersom det er noen nå som mener de tilhører disse to gruppene, men ikke har fått et tilbud om vaksine, så kan de melde seg til vaksinetelefonen til Bodø kommune, sier Bjørnstad og legger til:

- Dersom man trenger hjelp til selve timebestillingen for vaksine, så kan man også ta kontakt med vaksinetelefonen.

Denne uka vaksineres 1.932 personer og i neste uke vaksineres 2.120 personer. De aller fleste gjelder første dose av Pfizer-vaksinen, som i dag er den eneste tilgjengelige vaksinen i Bodø kommune.

- Målet er at alle som ønsker vaksine, skal få vaksine – i rett rekkefølge. Men når volumet blir så stort, så øker også sjansen for feil. Det er derfor vi ber folk om å melde seg, hvis de mener de tilhører disse prioriteringsgruppene, sier Jørgen Bjørnstad og legger til:

- Det er også viktig å påpeke at alle som ønsker vaksine må registrere seg for dette.

Massevaksineringen i Bodø fortsetter, og kommunen har allerede begynt å invitere personer i prioriteringsgruppe seks – som er personer i alderen 45-55 år med underliggende sykdommer/tilstander.