– Om du har en hageflekk, en pallekarm, veksthus eller kanskje bare plass til noen potter i en vinduskarm, ja da skal du klare å dyrke noe spiselig grønt.

Det er budskapet fra prosjektleder for urbant landbruk i Bodø kommune, Camilla Helgesen.

- Grønnsaksdyrking på 1 – 2 – 3

Helgesen inviterer alle Bodøværinger til å bli med på kurs og lære mer om å dyrke sin egen mat.

– Mange har lyst til å dyrke urter og grønnsaker, men vet kanskje ikke helt hvordan de skal komme i gang. Så her vil du få nyttige råd og tips om hva du kan dyrke i Bodø-området, hva slags utstyr du trenger, og hvordan du kan lykkes med din egen kjøkkenhage.

Kursholder Tone Aandahl fra NIBIO Svanhovd har mange års erfaring med småskala grønnsaksdyrking i Pasvik i Finnmark.

I dette kurset vil jeg gi inspirasjon og tips til å komme i gang med egen dyrking i nord. Kurset er rettet mot nybegynnere innen grønnsaksdyrking, men er åpent for alle interesserte, sier Aandahl.

Flere kurs

Bodø kommune er i gang med et stort prosjekt innen urbant landbruk.

– Vi skal legge til rette for økt lokal og bærekraftig matproduksjon og næringsutvikling, dele kunnskap, og bidra til at det etableres spiselige byrom, skole- og nabolagshager, blomsterenger og sosiale møteplasser i hele fylket. Og så har jeg et sterkt ønske om at alle skal vite hvor maten vår kommer fra, og at alle skal ha muligheten til å kunne dyrke sin egen mat. Vi kommer til å tilby flere kurs fremover og sette i gang mange spennende aktiviteter i samarbeid med andre aktører, avslutter Camilla Helgesen.