Lørdag klokken 10.00 er det klart for offisiell åpning av det nye parkeringsanlegget i kvartal 99.

Det er ordfører Ida Pinnerød som står for den offisielle åpningen, som er i regi av Bodø kommune og Bodø sentrum.

Gratis parkering lørdag
- Det vil på åpningsdagen, lørdag, være gratis parkering for alle som ønsker å ta det nye parkeringsanlegget i bruk, sier prosjektleder Øyvind Oskarsen i utbyggings- og eiendomsavdelingen i Bodø kommune.

345 plasser
Det nye parkeringsanlegget i kvartal 99 har 345 parkeringsplasser, med 10 HC-plasser og i tillegg 20 ladestasjoner.

Parkeringshuset vil være åpent hele døgnet og det er Apcoa parking som brukes som parkeringsløsning.

- Det er den samme betalingsløsningen som brukes for parkeringen ved Bodø lufthavn, og det vil være automatisk registering av bilnummeret ved inn- og utkjøring, sier Terje Strand, leder av parkeringsenheten i Bodø kommune.

Med Apcoa parkings systemer vil det være flere muligheter for betaling av parkering.

- Man kan enten betale i en automat, eller man kan gå inn på nettsiden og betale i etterkant, eller man kan bruke appen – noe som kanskje er det aller enkleste alternativet. Det mest upopulære alternativet er kanskje å få en regning i posten, sier Øyvind Oskarsen.,

Årskort og halvårskort
Men det vil i tillegg til betalingsalternativene som er nevnt over, også være mulig med såkalt kontraktsparkering.

Det er Bodø kommune som eier det nye parkeringsanlegget i kvartal 99. I forbindelse med at parkeringshuset nå åpner, vil det også være muligheter til å kjøpe både årskort og halvårskort for parkering her.

- Disse kortene vil være knyttet til registreringsnummeret på den aktuelle bilen, sier Terje Strand.

Det skal i utgangspunktet være 310 årskort eller halvårskort til salgs for kvartal 99.

-  Men dette vil kunne bli justert etter hvert, sier Øyvind Oskarsen.

Terje Strand påpeker at de samme årskortene eller halvårskortene vil gjelde også for parkeringsplasser i sone 2 i Bodø sentrum.

- Men det betyr ikke at man kan bruke årskort eller halvårskort som er kjøpt for bruk i sone 2 i det nye parkeringsanlegget, da det er forskjellige priser på dette. Men har man kjøpt kort for kvartal 99, gjelder også dette for bruk i sone 2, sier Terje Strand.

Årskort og halvårskort fås kjøpt hos servicetorget i Bodø kommune.

Under finner du oversikt over priser for parkering i kvartal 99:

Dagtid: 18 kroner per time. (08:00-15:00)

Ettermiddag/natt: 5 kroner per time (15:00-08:00)

Søndag: Gratis

Kontraktsparkering:

Helårskort: kroner 7000,-

Halvårskort: kroner 4250,-.

(De samme års- og halvårskortene for kvartal 99 vil også gjelde i sone 2.)