Det er bystyret som skal gjøre den endelige beslutningen, og det vil avholdes ekstraordinært bystyremøte onsdag 30.06 for å behandle denne ene saken.

Enstemmig utvalg
- Det er et enstemmig utvalg som er glade for at Kjell Hugvik har søkt og ønsker jobben som kommunedirektør. Det var mange svært gode kandidater til jobben, og nåløyet har vært trangt. Det har derfor vært både et krevende, men også veldig spennende arbeid, sier ordfører Ida Pinnerød som har ledet innstillingsutvalget.

- Når vi enstemmig innstiller Kjell Hugvik til jobben, så er det fordi vi er overbeviste om at han er den best kvalifiserte kandidaten blant flere svært gode kandidater, sier ordføreren.

Lang erfaring
Kjell Hugvik er i dag arbeids- og tjenestedirektør i Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV). Dette har han vært de siste seks årene.

Hugvik har lang erfaring fra lederstillinger i NAV og Statoil, og har bakgrunn som journalist og redaktør.

- Jeg er selvsagt veldig glad for å være innstilt til denne spennende jobben. Det er et samfunnsoppdrag som virkelig motiverer meg, i en av de mest spennende organisasjonene i Nord-Norge, sier Kjell Hugvik.

Ny tittel
Rolf Kåre Jensen blir den siste med tittelen rådmann i Bodø kommune, og hans arvtager vil etter ny lovgivning bære tittelen kommunedirektør.

- Kommunedirektøren er kommunens øverste administrative leder, og det er en utrolig viktig jobb for en av landsdelens største organisasjoner og for hele Bodø-samfunnet. Nå går innstillingen til bystyret, og jeg ser fram til en god behandling der, sier ordfører Ida Pinnerød.

Tilsettingsutvalget har innstilt Trude Andresen som nummer to til stillingen.