- Det er ingen nye smittede i Bodø siste døgn, opplyste smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen under onsdagens pressebrief fra rådhuset.

Gjennom påsken var det til sammen fire smittetilfeller, som gjør at det er 29 tilfeller til sammen i Bodø kommune.

Smittevernoverlegen ber folket fortsette å holde fysisk avstand og følge smittevernrådene.

Vil slippe opp på karantenebestemmelser
Smittevernoverlegen opplyste videre om han foreslår at Bodø kommune ikke forlenger de utvidede karantenebestemmelsene – den såkalte søring-karantenen.

Dette forslaget blir behandlet i formannskapets møte torsdag.

17. mai-feiring
Ordfører Ida Pinnerød opplyste kort om årets 17. mai-feiring.

- Det vil ikke bli vanlig 17. mai-feiring med barnetog eller borgertog, sa ordføreren og viste også til bestemmelsene fra de nasjonale myndighetene.

Men ordføreren påpekte videre at kommunen planlegger å få til et hyggelig 17. mai-program og en fin feiring.

Legevakt og koronatelefon
Ordføreren hadde også med noen meldinger fra legevakten:

- Husk at luftlegevakt og teststasjon for korona ikke er drop in. Alle må på forhånd ha vært i telefonisk kontakt med fastlege og/eller legevakt for å få time.

- Koronatelefonen har fått ny åpningstid. Den er daglig åpen fra 10.00-15.00. Dette på grunn av mindre pågang.

Her kan du se onsdagens pressebrief i opptak: