Det kommer fram i et svarbrev signert Christian E. Nergård Jensen, advokat i Bodø kommune, og datert 18. august.

Svarbrevet er sendt både til Nordland fylkeskommune v/Nordland Kultursenter AS og NHO Nordland.

Covid-19-forskriften
I kommunens svarbrev vises det til brev fra Helse- og miljøtilsyn Salten om «overtredelse av covid-19-forskriften», samt tilsvar fra både NHO og Nordland fylkeskommune v/Nordland Kultursenter AS.

Dette i etterkant av NHOs hagefest 5. august.

I svarbrevet fra kommunen vises det først til covid-19-forskriftens paragraf 13 c om krav til avstand på arrangementer, og at Helsedirektoratet har lagt grunn til følgende forståelse:

«Slik bestemmelsen er formulert, inneholder det ikke direkte en plikt for serveringsstedet å sørge for at avstand på 1 meter overholdes til enhver tid i løpet av besøket. Isolert sett tilsier ordlyden i bestemmelsen at serveringsstedet skal tilrettelegge for at avstandskravet kan overholdes.»

Basert på tilbakemeldingen fra NHO og Nordland Kultursenter AS, og overnevnte tolkning av denne bestemmelsen kan ikke kommunen konkludere med at det foreligger brudd på bestemmelsen om krav til avstand.

Deler ikke oppfatningen
Men når det gjelder covid-19-forskriftens paragraf 13 b, om at servering av alkohol skal skje ved bordservering, heter det videre i svarbrevet at kommunen ikke deler oppfatningen til NHO og Nordland Kultursenter om hvordan regelverket skal forstås.

NHO har i tidligere tilbakemelding opplyst om at «alkoholserveringen ble løst ved at gjestene bestilte drikke i baren, og fikk deretter servert drikken på et selvstendig frittstående bord noen meter unna baren».

- Det at gjestene ble gitt adgang til å bestille drikke i baren er etter vårt syn ikke i overenstemmelse med covid-19-forskriftens paragraf 13 b, skriver kommuneadvokaten i svarbrevet.

Saken avsluttet
Etter en helhetsvurdering er det likevel konkludert med at det ikke er grunnlag for videre oppfølging overfor NHO eller Nordland Kultursenter og at saken anses som avsluttet fra kommunens side.

Men kommunelegen og Helse- og miljøtilsyn Salten vil tilby veiledning til Nordland Kultursenter AS, som arrangør og utøver av skjenkebevilling, på hvordan framtidige arrangementer kan bli gjennomført på en smittevernfaglig forsvarlig måte.