Too Good To Go setter stadig nye rekorder i å redde mat fra å bli avfall.

- Det er tydelig at matredding er et miljøtiltak som engasjerer i Bodø. Det er fem år siden vi lanserte appen Too Good To Go. Den ble godt tatt imot i Bodø - og i løpet av sommeren nådde bedrifter og innbyggere i Bodø en fantastisk milepæl med 100.000 måltider reddet!, sier matredder Hanne Johansen i Too Good To Go.

Bodø Bakeri har alene reddet over 42.000 måltider med sine forundringspakker.

Bærekraft i praksis

Too Good To Go sitt konsept med å hindre mat fra å bli avfall, går hånd i hånd med FNs bærekraftmål.

De løftes derfor fram av Det Gode Liv i Bodø for å vise vei for alle innbyggerne i Bodø om hvordan ta et felles tak for en felles fremtid.

Det Gode Liv i Bodø jobber aktivt med FNs bærekraftmål. Vi har ulike temaer vi fokuserer på gjennom året. I august er temaet miljø, og det faktum at det å redde mat er noe av det viktigste vi kan gjøre for miljøet. Too Good To Go dekker inn flere av bærekraftmålene.

- Vi har reddet mat siden dag 1

- Vi har i alle år hatt fokus på å kaste minst mulig mat. Vi har et mangeårig samarbeid med Kirkens Bymisjon, idrettslag med flere. Har det blitt noe igjen, har det gått til dyrefôr, forteller daglig leder Bjarne Mosås ved Bodø Bakeri.

Da Too Good To Go kom til Bodø, ble bakeriet den første bedriften i byen som ble med. Det er ikke få forundringspakker som daglig går ut.

- Vi har seks bakeriutsalg og en kafé, og selv om vi nå er mange i Bodø som er med på ordningen, er dette populære pakker, sier han.

Det erkjenner statsforvalter Tom Cato Karlsen, som er ivrig forkjemper for å forhindre matsvinn.

- Jeg begynte å bruke Too Good To Go da jeg var statssekretær og bodde på hybel i Oslo. Ordningen er genial. Den forhindrer matsvinn, sier Karlsen, som nå er fast kunde hos Bodø Bakeri.

- Bodø Bakeri er min favoritt. Det er ikke hver dag, men det skjer at jeg benytter meg av ordningen. Slik bidrar jeg til at maten ikke går til spille - og bedriften får litt ekstra inntekt. Dette er vinn-vinn-vinn; ikke avfall, et godt måltid og bedriften tjener mer penger, sier han.

Som statsforvalter har Karlsen også innført et internt matprosjekt i kantina på jobb.

- På Kafé Byporten på jobb har vi en ordning hvor restmat blir pakket i porsjoner som ansatte kan kjøpe med seg hjem fra jobb. Daglig veier vi også hvor mye mat som går til. Dette for å ha en bevissthet rundt hvor mye mat vi kaster, forteller han.

Også hjemme forsøker han og familien å forhindre matsvinn - og Karlsen har et godt tips:

- Bruk restene. Har du for eksempel hatt Spagetti Bolognese med en god tomatsaus til middag en dag, kan du dagen etter legge kjøttdeigrestene på en brødskive og ha ost over. Da får du deg et fryktelig godt ostesmørbrød.

Bodø Bakeri er et kjent navn hos matredder Johansen i Too Good To Go.

- Bodø Bakeri har reddet mest mat i Bodø, og de har så langt klart å redde over 42.000 måltider, forteller hun.

Ideen kom tilfeldig

Ideen bak Too Good To Go kom helt tilfeldig en dag en vennegjeng satt og spiste på en restaurant i København.

- Studentgjengen satt i 2015 på en buffet-restaurant helt til stengetid. Da så de at mye av maten de nettopp hadde betalt for, ble kastet. De begynte å snakke om hva de kunne gjøre med dette - og samme år ble appen Too Good To Go lansert. Sophie Wiik fra Bodø var en av dem - og i 2016 tok hun appen med hjem til Norge - og Bodø. Nå er vi i 15 land. I løpet av sommeren og høsten kommer ytterligere to land med, forteller Johansen.

Fra at bare noen få kjente til appen for få år siden - har Johansen nå inntrykk av at alle kjenner den. Ikke minst er det ikke lenger "skjult" hvor mye mat som kastes. Nå snakkes det om matsvinn - og Norge har i løpet av de siste fem årene reddet over 5 millioner måltider. Too Good To Go i Norge har rundt 3.000 samarbeidspartnere; kafeer, hotell, restauranter, produsenter og butikker.

- Appen er lastet ned over 1,3 millioner i Norge, og den har også skapt arbeidsplasser. Per nå er vi 30 engasjerte ansatte, forteller hun.

Bakervarer er de mest populære måltidene, men Johansen sier dagligvarene det siste året begynner å ta dem igjen i popularitet.

Ambisiøse mål

Skal det ha en effekt å redde mat, må alle med for å nå bærekraftmålene. Selv om matsvinnet går ned og engasjementet for å redde mat og måltider øker, er noen av målene utfordrende.

- Det er blant annet et delmål 12.3, som sier at matsvinnet på verdensbasis skal halveres innen år 2030. Vi prøver å bidra til dette og gjør mer enn å tilby en app. Vi holder foredrag, driver med opplysning for å inspirere. Vår hovedkilde til dette er vår Instagram, men vi driver også blogg og har hjemmeside, sier Johansen.

Too Good To Go samarbeider i tillegg med flere andre aktører og bransjer i Norge med lignende mål og ambisjon. Blant andre Matvett og Norsus.

Bærekraftmålet er ambisiøst.

- Det skjer mye bra, ikke minst i Norge. Matsvinnet i matbransjen går ned. Men det går sakte. Og matsvinnet til oss privatpersoner ser ut til å ha stagnert. I snitt kaster hver person i Norge 42,5 kilo mat hvert år. Så dette vil vi jobbe enda mer med fremover, sier hun.

Framfor alt må alle med.

-  Vi må fortsette å hjelpe bedriftene ved å møte opp og hente forundringsposer, men vi må også være matreddere på hjemmebane. Tenk at noe så hyggelig som å spise opp maten, faktisk er en av de aller viktigste tingene vi kan gjøre for å ta bedre vare på jorda vår!