–Vi har satt av tre dager som vi fyller med aktiviteter, arrangement, kultur og dialoger om Ny by Ny flyplass-prosjektet. Program og påmelding kommer snart men vi kan lette litt på sløret, sier kommunikasjonsrådgiver for Næring og utviklingsavdelinga til Bodø kommune, Kristina Robinson.

- Spørreundersøkelse

I vinter gjennomførte Bodø kommune en spørreundersøkelse, hvor de spurte Bodøs befolkning om hvilke arrangement de kunne tenke seg å delta på i festivalen.

–Vi har hørt på innbyggerne, og laget et program som fokuserer på klima- og miljøambisjoner i ny bydel, hvordan vi skal skape 10 000 arbeidsplasser innen 2050 og hvordan vi skal skape en by for alle, sier Robinson og fortsetter:

–Det blir blant annet visualisering av idéene innbyggerne har sendt inn til kommunen, dialog om klima- og miljøambisjonene, debatt om identiteten vår, smakebit på kultur i ny bydel, besøk i et flyshelter, workshop om fremtidens næringsliv, talkshows, teater, legobygging og mange flere gøye arrangement står på programmet.
Festivalen vil bli gjennomført i tråd med de gjeldende smittevernreglene, og vi tenker en kombinasjon av fysiske og digitale arrangement.

- Vær nysgjerrig

Spaden går i jorda i 2027, så det er ikke lenge til byggingen av fremtidens Bodø starter.

Festivalen er for alle i Bodø og Salten, gammel og ung, snekker og økonom, barnefamilie og student. Ja, alle i byen er invitert til å delta i samfunnsdebatten om det største utviklingsprosjektet i nyere tid. Kom og fortell om dine idéer for ny bydel, vær nysgjerrig og lær mer om hva vi jobber med i Ny by Ny flyplassprosjektet, sier Kristina Robinson.

Se Facebookarrangement her.