Det nærmer seg klarsignal for at Bodø kommune kan sette i gang med massevaksinering mot Covid-19.

- Nøyaktig når vaksinene er klare og vi kan starte opp med massevaksineringen, vet vi ikke ennå. Men vi jobber for å være mest mulig klare for denne store oppgaven, sier helseleder Stian Wik Rasmussen i Bodø kommune.

Han og kollegene har den siste tiden blant annet jobbet for å finne egnede lokaler.

Nå er det klart at massevaksineringen vil skje i lokalene som tidligere huset leketøysbutikken Toys’R’Us i andre etasje på Bodø storsenter.

- Vi er veldig godt fornøyde med lokalene og logistikken. Det er gode parkeringsmuligheter og god tilgjengelighet til kollektivtrafikken. Vi er også glade for at vi har funnet egnede lokaler som gjør at vi ikke behøver å ta i bruk idrettshaller, slik at hallene kan være tilgjengelige for idrett og annen aktivitet i perioden med massevaksinering, sier helselederen.

Det er Frem som framleier lokalene til kommunen for bruk til massevaksineringen.

- Frem er stolt over å kunne være en bidragsyter i å få kontroll på pandemien lokalt. Det at Bodø kommune leier våre lokaler er som hånd i hanske for vårt nye konsept, Egna, som skal sette sosial og miljømessig bærekraft på kartet, sier administrerende direktør i Frem, Børge Bøyum.