Det er fortsatt et stabilt høyt smittetrykk av covid-19 i Bodø, og også vaksinerte blir smittet og kan bli svært syke.

Det opplyser fagdirektør Tonje E. Hansen ved Nordlandssykehuset, sammen med kommuneoverlege og legevaktsjef Raymond Dokmo og smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen i Bodø kommune.

De kommer videre med noen oppfordringer til befolkningen:

• Det er fortsatt behov for sosial distansering og god håndhygiene

• Hvis man har luftveissymptomer – ikke gå på jobb eller skole

• Hvis man blir syk med covid-lignende symptomer, kontakt lege ved forverring

- Det kan ikke understrekes nok viktigheten av at folk holder seg hjemme fra jobb og skole, dersom man får luftveissymptomer. Det er også viktig at man bestiller test ved mistanke om korona-smitte, sier Raymond Dokmo og legger til:

- Samtidig er det flere andre virus som gir luftveissymptomer.

Alvorlige sykdomsforløp
Fagdirektøren ved Nordlandssykehuset opplyser om at det er pasienter ved Nordlandssykehuset som har blitt svært syke av covid.

- Vi har hatt et par forløp der pasientene har blitt svært dårlige kort tid etter at de fikk symptomer, sier Tonje E. Hansen.

Også vaksinerte blir smittet
Smittevernoverlegen påpeker at også vaksinerte blir smittet og kan bli svært syke. Noen av de innlagte i sykehuset har vært fullvaksinerte eller vaksinert med én dose.

- Både fullvaksinerte, de som er vaksinert med én dose og uvaksinerte blir smittet og kan smitte videre, sier Kai Brynjar Hagen.