Under regjeringens pressekonferanse fredag opplyste statsminister Jonas Gahr Støre og helseminister Ingvild Kjerkol om at regjeringen nå gir kommunene mulighet til å ta i bruk koronasertifikat – for å lette på andre smitteverntiltak.

- Vi er glade for at det nå at legges til rette for nye tiltak, men inntil videre er det ikke vurdert behov for å ta bruk koronasertifikat i Bodø, sier smittevernoverlege Kai Brynjar Hagen.

Vaksinering
I regjeringens pressekonferanse ble viktigheten av vaksinering også poengtert.

- Selv om vi i Bodø ligger på landsgjennomsnittet for vaksineringsgrad, så er det også i Bodø fortsatt en del uvaksinerte og vi vil sterkt oppfordre dem til å møte til vaksinering, sier Hagen.

Bodø kommune forbereder seg nå på at alle over 18 år skal tilbys en tredje vaksinedose. Det vil komme nærmere informasjon om dette.

Testing
Det er fra regjeringens side varslet en utvidelse av testaktiviteten fra og med onsdag neste uke. Blant annet vil alle uvaksinerte over 18 år som er nærkontakt til smittet få plikt til å teste seg, mens vaksinerte nærkontakter vil bli anbefalt å teste seg.

Bodø kommune legger til rette for selvtesting.

Alle som har luftveissymptomer – også vaksinerte, samt uvaksinerte nærkontakter er prioritert til å få en gratis selvtest.

- Dersom man er prioritert til å få gratis selvtest, kan man kontakte legekontor eller legevakt for å få utdelt selvtest. Det blir også delt ut selvtester ved skoler og barnehager ved behov, sier Hagen.

Informasjon om selvtester legges ut på kommunens hjemmeside.